Det kan godt være, det går skidt for aktien. Men Polestars kommende modelprogram er alligevel værd at holde øje med.
Det går hurtigt i bilernes verden. Så for ikke at blive overhalet indenom af konkurrenterne vil både Polestar og Volvo udstyre deres elbiler med en ladeteknologi, som Porsche var blandt de første med.
Det forventes nemlig, at Polestar 3 og 4, når de præsenteres de kommende måneder, lanceres med 800-volts-teknologi. Altså med batteripakker, der kan lade næsten absurd hurtigt.
I hvert fald når man sammenligner med, hvad elbilerne generelt kan – eller nærmere ikke kan – i dag.
Ifølge Polestar vil det tage 30 minutter at oplade det 111 kWh-store batteri i Polestar 3 fra 10 til 30 procent. Det samme gør sig gældende for søsterbilen Polestar 4.
LÆS OGSÅ: Kinesisk bilmærke lukker i Europa – fyrer alle ansatte
Det er dog stadig langsommere, end Porsche kan gøre det. Den nye Macan, som på grund af EU-regler kun lanceres som elbil på vores bredegrader, klarer samme disciplin på 21 minutter.
Hvor vigtigt det så er at kunne lade med den slags hastigheder i virkelighedens verden, kan diskuteres. Det er da heller ikke alle bilmærker, der bogstavelig talt hopper med på vognen.
BMW i5, det første bud på en helt elektrisk 5-Serie, har ikke 800 volts-ladeteknik. Det har lillesøster i4 heller ikke. Eller for den sags skyld Mercedes i EQE-modellen.
Audi har på grund af familiære bånd til Porsche til gengæld teknologien på lager. Tilbage hos Polestar er det meningen, at bilerne med tiden også skal udstyres med nye batterityper.
Det vil kunne bringe ladetiden yderligere ned. Og det temmelig markant faktisk. Ifølge den israelske batteriproducent StoreDot kan man komme helt ned på strøm nok til 160 kilometers kørsel på 11 minutter.
Polestar ventes at løfte mere af sløret, når den første bil – Polestar 3 – officielt præsenteres for offentligheden 10. juni. Polestar 4 følger måneden efter.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!