Hos General Motors går helt nye biler i stykker på fabrikken. Helt konkret ligger fejlen på samlebåndet, hvor V8-motorer ikke kan repareres.
V8-motorer fra General Motors, der blandt andet bruges af Cadillac, oplever omfattende problemer med motorsvigt.
Fejlene opstår allerede på samlebåndet, og General Motors har angiveligt svært ved at reparere de defekte motorer.
Den amerikanske trafikmyndighed, NHTSA, har iværksat en undersøgelse af General Motors efter tusindvis af rapporter om problemer med producentens 6,2-liters V8-motor.
Ifølge rapporterne bryder motorerne pludseligt sammen og er ude af drift.
Det skriver The Drive.
Problemerne med V8-motoren har ført til mangel på reservemotorer hos General Motors. Kilder hos General Motors oplyser, at der også er problemer med at producere dele til motorerne, hvilket forhindrer både reparation af eksisterende motorer og produktionen af nye.
Som følge heraf står mange biler med V8-motor ubrugelige hen. Dette har især konsekvenser for bilejere, der er afhængige af deres bil i forbindelse med arbejde.
V8-motoren anvendes i en række modeller fra Chevrolet, Cadillac og GMC.
Amerikanerne er langt fra de eneste, som har problemer med ellers helt nye biler. I Kina klager ejerne af biler fra et helt nyt bilmærke over, at deres biler er så ringe, at de heller ikke kan repareres.
Selv mærkets værksteder må give op. Læs mere om det her.
Andre steder er det mangel på dele, der sætter en stopper for bilisterne. En kinesiske kvinde kan eksempelvis ikke få et nyt batteri til sin elbil. Heller ikke selvom bilen er så ny, at det ikker mere end to år siden, den forlod samlebåndet.
Bilen bruger hun egentlig til at komme på arbejde. Men kapaciteten i det nuværende batteri er så ringe, at det har tabt hele 90 procent af rækkevidden.
Atter andre bilmærker har problemer med batteripakker, der kan være egentlig brandbomber.
Audi har i en række tilfælde eksempelvis måtte fortælle ejere af e-tron, Q8 e-tron og Q4 e-tron-modellerne, at de ikke skal lade deres bilers batterier helt op.
I stedet bør ejerne aldrig lade batteripakkerne til mere end 80 procent. I Norge har en e-tron-ejer dog fået at vide, at han skal vente i hele 9 måneder, før et Audi-værksted har tid til at se på bilen.
Andre mærker så som Jaguar har tilbagekøbt en række problematiske elbiler der er ramt af lignende fejl. Tilbagekøbende kommer efter, at flere af bilerne er gået op i røg.
Læs flere artikler efter annoncerne: