EU havde sådan set forventet, at bilmærkerne ikke kan leve op til WLTP-standarderne, de selv opgiver i forbrug. Særligt slemt står det dog til hos BMW.
Da WLTP-standarden for forbrug og udledning fra vognparken i EU afløste NEDC-standarden i september 2019, forventede EU mere retvisende forbrugstal.
Den forventning har EU’s egne stikprøver dog gjort til skamme allerede. Det afslører målinger af den digitale brændstofmåler, som har været obligatorisk i alle nye biler i EU siden 2020.
Dataene både fra WLTP-standarden og den digitale brændstofmåler, “On-Board Fuel Consumption Meter (OBFCM)” er noget, EU-kommissionen holder øje med.
Og en kontrol har altså nu vist, at bilmærkerne ofte er langt fra de WLTP-tal, de selv oplyser.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Det skriver Auto Motor und Sport.
Den undersøgelse, EU nu har gennemført, viser, at benzin- og dieselbiler i snit har et 21 procent højere forbrug, end de står opgivet til. BMW er et af mærkerne, der trækker tallet gevaldigt op.
Benzinbilerne fra fabrikken i München ligger nemlig hele 30 procent over deres oplyste brændstofforbrug. For dieselbilerne er det tal ‘kun’ 25 procent over det oplyste.
Ikke desto mindre har EU ikke fundet noget, man ikke forventede at støde på. Tværtimod ligger afvigelserne i forbrugstallene inden for det, der er blevet regnet med.
EU siger, at det skyldes forhold udefra, som ikke kan genskabes i de laboratorietest, som WLTP-standarden er baseret på.
EU-kommissionen henviser til forhold som ‘vejenes tilstand, temperaturen, brugen af klimaanlæg og bilistens generelle adfærd’. Det kan en standardiseret test ikke tage højde for.
Det er dog endnu større ‘problemer’ med plug-in-hybriderne, og ikke kun hos BMW, mener EU-kommissionen.
– Dette (undersøgelsen, red.) bekræfter, at disse køretøjer i øjeblikket ikke udnytter deres potentiale. Især fordi de ikke bliver opladet og kører på strøm så ofte som forventet, lyder det fra EU-kommissionen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!