485-udgaven af Caterham Seven forsvinder helt ud af Europa, fordi den 2-liters Ford-motor ikke vil kunne leve op til EU’s kommende emissionskrav.
Efter et årti på markedet tager Caterham konsekvensen og trækker 485-udgaven af Seven-modellen ud af Europa.
Det skyldes, at modellen ikke vil kunne leve op til de kommende emissionskrav fra EU. Den såkaldte Euro 7-norm.
Både 485 og den mere hardcore 485 CSR forsvinder, og de sidste biler – Caterham kalder dem Final Edition – kommer kun hertil i et stærkt begrænset antal.
Benzinmotoren, der er fra Ford, leverer 228 hestekræfter og 205 newtonmeter, som går direkte i baghjulene via en femtrins manuel gearkasse. Nok til at sende bilerne fra 0 til 100 km/t på bare 4,1 sekund.
LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen risikerer sjælden straf i Formel 1
– Det er et bittersødt øjeblik for os med afsløringen af Final Edition-modellerne. På den ene side markerer det slutningen for en af vores mest ikoniske modeller i Europa.
På den anden side har kunderne nu mulighed for at eje de sidste naturligt aspirerede Seven-modeller, som tager høje omdrejninger, siger Caterhams europæiske chef Olivier Jouanne i en pressemeddelse.
Caterham, der blev grundlagt i England i 1973 som en udspringer af Lotus, er i dag ejet af den japanske importør VT Holdings, der købte mærket i 2021.
I alt skal der bygges 85 Final Edition-biler til det europæiske marked, mens der bygges yderligere 10 udgaver af Caterham Seven til japanerne. De nye europæiske emissionskrav ventes at træde i kraft i løbet af 2026.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!