At der blev solgt færre biler sidste år, er kun en del af forklaringen, på at der ‘mangler’ milliarder af afgiftskroner i statskassen.
Det går ikke godt ude på de danske veje. I hvert fald ikke hvis man bruger statskassen som målestok. Og da slet ikke hvis man ser på, hvad der kom ind i registreringsafgifter sidste år.
For så mangler der penge. Mange penge.
Helt konkret viser Skatteministeriets egne tal, at der kom 11,6 mia. kr. ind i registreringsafgift sidste år. Og selvom det lyder af meget, er niveauet det laveste i mere end 10 år.
På knap to år er statens indtægter fra afgiften på nye biler faldet med 7 mia. kr. Skatteministeren undskylder tabet med et lavere antal helt fabriksnye biler på de danske veje.
LÆS OGSÅ: Toyota i nyt forsøg: “Elbiler skal lyde og skifte gear som benzinbiler”
– Den vigende profil for registreringsafgiften skal bl.a. ses i lyset af, at antallet af nyregistrerede personbiler er faldet fra ca. 200.000 stk. i 2020 til ca. 150.000 stk. i 2022.
– Hvilket skønnes at skyldes leveranceproblemer og usikkerhed om den økonomiske udvikling, lyder det i et svar, som ministeren har sendt til Folketingets skatteudvalg.
Når det ikke er hele forklaringen på statens provenutab, skyldes det, at el- og hybridbiler, der stadig ikke betaler de fulde 150 procent i afgift, udgør en stadig større andel af nybils-salget herhjemme.
Men allerede næste år stiger både el-og hybridbilerne i afgift. Allerede i år regner skatteministeriet dog med, at der kommer mere registreringsafgift ind.