Annonce:

Nye tal: At skifte til elbiler koster 190.000 job

Nye tal fra de tyske bilproducenters interesseorganisation VDA viser, at op mod 190.000 job kan være tabt i landets bilindustri i 2035.

Annonce:

Nye tal fra de tyske bilproducenters interesseorganisation VDA viser, at den landets bilindustri kan tabe op mod 190.000 job i 2035.

Undersøgelsen, der er lavet af forskningsinstituttet Prognos, peger på transformationen til elbiler som den primære årsag.

Allerede mellem 2019 og 2023 er 46.000 arbejdspladser i bilindustrien gået tabt, da elbiler er billigere at producere og kræver færre ansatte. Tabet af arbejdspladser ser dog kun ud til at fortsætte. Analysen peger på, at områder som maskinteknik, industriteknik og metalbearbejdning vil blive ramt hårdest.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Forvandlingen af ​​vores industri er en kæmpe opgave. Virksomhederne i den tyske bilindustri og deres ansatte gør den største indsats for at sikre, at det lykkes. Vi ønsker forandring, siger VDA-præsident Hildegard Müller i en pressemeddelelse.

Müller erkender, at forandringen, som hun selv peger på, vil medføre tab af arbejdspladser. Hun vil heller ikke kalde det for en krise.

LÆS OGSÅ: Sælges i Danmark – nu dumper elbil vigtig sikkerhedstest


– Den lavere beskæftigelse er først og fremmest ikke et udtryk for en krise, men derimod en del af transformationen.”

Undersøgelsen viser også en stigning i behovet for medarbejdere inden for datalogi, softwareudvikling, forskning, teknisk udvikling samt el- og energiteknik. Siden 2019 er beskæftigelsen inden for datalogi og softwareudvikling steget med ca. 25 procent.

En yderligere udfordring er den demografiske udvikling. Ifølge undersøgelsen forventes omkring en fjerdedel af medarbejderne at gå på pension inden for de næste ti år.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Noget der kan føre til mangel på kvalificeret arbejdskraft inden for områder som elektroteknik og IT. Samtidig forventes efterspørgslen at stige inden for mekatronik og it-netværksteknologi, mens udbuddet af arbejdere inden for områder som plast- og gummiproduktion falder.

For at imødegå disse udfordringer planlægger de tyske bilfabrikanter og leverandører at investere 280 milliarder euro i forskning og udvikling samt 130 milliarder euro i ombygning af fabrikkerne inden 2028.

Müller understreger vigtigheden af ​​politiske rammebetingelser for at sikre, at der også er nye job at komme efter i Tysklands bilindustri.

Responsiv Iframe

– Konkurrencedygtige energipriser, mindre bureaukrati og hurtigere godkendelsesprocedurer er afgørende, lyder det.

Undersøgelsen fra Prognos baserer sig på Forbundsagenturets beskæftigelsesstatistik og beror på udviklingen inden for ​​700 undererhverv som er tilknyttet bilindustrien.

Nyheden kommer bare én dag efter, at Reuters kunne fortælle, at Volkswagen planlægger at lukke flere fabrikker i Tyskland. Sker det, vil det være første gang nogensinde, mærket gør det i hjemlandet.

Besøg vores annoncør:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også