Nye tal fra de tyske bilproducenters interesseorganisation VDA viser, at op mod 190.000 job kan vรฆre tabt i landets bilindustri i 2035.
Nye tal fra de tyske bilproducenters interesseorganisation VDA viser, at den landets bilindustri kan tabe op mod 190.000 job i 2035.
Undersรธgelsen, der er lavet af forskningsinstituttet Prognos, peger pรฅ transformationen til elbiler som den primรฆre รฅrsag.
Allerede mellem 2019 og 2023 er 46.000 arbejdspladser i bilindustrien gรฅet tabt, da elbiler er billigere at producere og krรฆver fรฆrre ansatte. Tabet af arbejdspladser ser dog kun ud til at fortsรฆtte. Analysen peger pรฅ, at omrรฅder som maskinteknik, industriteknik og metalbearbejdning vil blive ramt hรฅrdest.
โ Forvandlingen af โโvores industri er en kรฆmpe opgave. Virksomhederne i den tyske bilindustri og deres ansatte gรธr den stรธrste indsats for at sikre, at det lykkes. Vi รธnsker forandring, siger VDA-prรฆsident Hildegard Mรผller i en pressemeddelelse.
Mรผller erkender, at forandringen, som hun selv peger pรฅ, vil medfรธre tab af arbejdspladser. Hun vil heller ikke kalde det for en krise.
LรS OGSร : Sรฆlges i Danmark โ nu dumper elbil vigtig sikkerhedstest
โ Den lavere beskรฆftigelse er fรธrst og fremmest ikke et udtryk for en krise, men derimod en del af transformationen.โ
Undersรธgelsen viser ogsรฅ en stigning i behovet for medarbejdere inden for datalogi, softwareudvikling, forskning, teknisk udvikling samt el- og energiteknik. Siden 2019 er beskรฆftigelsen inden for datalogi og softwareudvikling steget med ca. 25 procent.
En yderligere udfordring er den demografiske udvikling. Ifรธlge undersรธgelsen forventes omkring en fjerdedel af medarbejderne at gรฅ pรฅ pension inden for de nรฆste ti รฅr.
Noget der kan fรธre til mangel pรฅ kvalificeret arbejdskraft inden for omrรฅder som elektroteknik og IT. Samtidig forventes efterspรธrgslen at stige inden for mekatronik og it-netvรฆrksteknologi, mens udbuddet af arbejdere inden for omrรฅder som plast- og gummiproduktion falder.
For at imรธdegรฅ disse udfordringer planlรฆgger de tyske bilfabrikanter og leverandรธrer at investere 280 milliarder euro i forskning og udvikling samt 130 milliarder euro i ombygning af fabrikkerne inden 2028.
Mรผller understreger vigtigheden af โโpolitiske rammebetingelser for at sikre, at der ogsรฅ er nye job at komme efter i Tysklands bilindustri.
โ Konkurrencedygtige energipriser, mindre bureaukrati og hurtigere godkendelsesprocedurer er afgรธrende, lyder det.
Undersรธgelsen fra Prognos baserer sig pรฅ Forbundsagenturets beskรฆftigelsesstatistik og beror pรฅ udviklingen inden for โโ700 undererhverv som er tilknyttet bilindustrien.
Nyheden kommer bare รฉn dag efter, at Reuters kunne fortรฆlle, at Volkswagen planlรฆgger at lukke flere fabrikker i Tyskland. Sker det, vil det vรฆre fรธrste gang nogensinde, mรฆrket gรธr det i hjemlandet.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk