De mest almindelige fejl på biler i Sverige er ikke så forskellige fra dem i Danmark. De viser en ny opgørelse fra Bilprovingen.
I januar 2024 udsendte synskæden Applus en liste over de fejl, som danskernes biler oftest dumper på. Og de er ikke så forskellige fra fejlene i Sverige.
Det afslører en ny opgørelse fra synskæden Bilprovingen.
På den anden side af Øresund er der i hver femte tilfælde dog så alvorlige fejl på bilerne, at det udløser et omsyn.
– Resultatet af Bilprovningens kontrolstatistik for 2024 indikerer fortsat alvorlige mangler i den svenske personbilsflåde, skriver Bilprovningen i en pressemeddelelse.
Hele 22,5 procent havde fejl, der krævede et omsyn. Det betyder, at bilen ikke må kører mere end højst nødvendigt, før et synet er bestået. Godkendt med andre ord.
Men hvad er det så, der får svenskernes biler til at falde igennem? Ifølge Bilprovingen er den oftest helt gal med bremserne. 12,1 procent af de synede biler havde så dårlige bremser, at de teknisk set ikke måtte køre videre.
Ujævn bremsevirkning, defekter på skiverne og en for svag håndbremse er bare noget af det, synsmændene oftest notere sig.
– På trods af at bilerne udvikler sig i et hastigt tempo og generelt er af så høj kvalitet, viser kontrolsynet, at der er potentiale for at forbedre trafiksikkerheden og mindske miljøbelastningen yderligere, siger Per-Anders Blommefors, der er ansvarlig for bl.a. eftersyn hos Bilprovningen.
Herhjemme er bremseproblemer også noget, der sender bilisterne og deres biler en tur på værksted for at kunne bestå et omsyn. Men faktisk viser tal fra Applus, at det er lygteføringen der volder de fleste biler i Danmark problemer.
– Vores data viser klart, at ejere af otte år gamle biler står over for tre gange så mange fejl som dem med fire år gamle biler.
LÆS OGSÅ: Verdensstjerne på vej væk? Får 9 milliarder for Formel 1-skifte
– Når vi når til 12 år, er fejlraten næsten otte gange højere sammenlignet med fireårige køretøjer, siger teknisk chef John Gantzhorn.
Tal fra Tyskland kigger dog nærmere på selve bilerne. TUV konkluderer eksempelvis, at Tesla Model 3 (før faceliftet, red.) er den værste, når det kommer til at bestå den periodiske kontrol i første hug.