Selvom elbilerne vinder indpas, er det lige nu og stadig benzinbilerne der er mest populære, når bilisterne skal vælge ny bil. Det viser nye tal fra revisionsfirmaet EY.
Når bilkøbere står over for valget mellem en elbil og en benzinbil, ser elbiler ud til at blive mere populære i fremtiden.
Ifølge en undersøgelse fra konsulentfirmaet EY, som blev gennemført i 2024, foretrækker 24 procent af de adspurgte nu en elbil. Benzinbiler forbliver dog stadig de mest populære med 29 procent. Men forskellen ser ud til at mindske sig.
Undersøgelsen viste også, at 40 procent af de adspurgte forventer at købe en ny bil i midten af 2026.
Det tal er en stigning på 7 procentpoint sammenlignet med året før. EY-undersøgelsen blev udført i 28 lande, herunder Tyskland, hvorfra 1.000 ud af i alt 19.000 adspurgte deltog.
Det skriver nyhedsbureauet dpa.
LÆS OGSÅ: Var verdens første nu findes den ikke længere i Danmark
Ser man på det tyske marked, viser tallene, at 26 procent af de potentielle købere i Tyskland vælger elbiler.
Det er lidt højere end det europæiske gennemsnit, der ligger på 21 procent. Dieselbiler er en smule mere populære i Tyskland end i andre lande, mens hybridbiler til gengæld er mindre efterspurgte.
Selvom interessen for elbiler stiger, oplever bilindustrien udfordringer på grund af økonomiske forhold.
Mange forbrugere udsætter dyre køb som biler, og salget hos flere af de største bilproducenter er faldet. For nogle ganske markant.
I Tyskland alene blev der i løbet af årets første ni måneder indregistreret 2,12 millioner nye biler, hvilket er et fald på 1 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Særligt registreringerne af elbiler faldt markant, nemlig med hele 29 procent.
EY’s Constantin Gall mener dog, at markedet kan vende igen. Han peger på en stigende interesse for elbiler, særligt i Europa, på trods af de nuværende faldende tal for nyregistreringer. Ifølge ham kommer der løbende bedre modeller på markedet, hvilket kan øge interessen yderligere.
For potentielle elbilskøbere i Tyskland spiller bilernes rækkevidde en vigtig rolle. Tyske købere forventer i gennemsnit, at elbiler skal kunne køre 470 kilometer pr. opladning, hvilket er højere end det globale gennemsnit på 400 kilometer.
Herhjemme sidder elbilerne på godt 50 procent af nybilmarkedet. Elbilerne er især båret frem af statens subsidier i form af afgiftsnedsættelser og den elafgift, elbil-ejerne kan få tilbage ved at lade derhjemme. Begge dele står dog til at blive udfaset i det nye årti.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!