Klimarådets rapport, der er en fremskrivning og såkaldt klimastatus, afslører en nedjustering i udledningen af bilerne på de danske veje.
Danske biler er grønnere. I hvert fald grønnere end Klimarådet havde forventet.
Det afslører den såkaldte Klimastatus- og fremskrivning 2024-rapport, som blev offentliggjort i denne uge.
I et vurderingsnotat må Klimarådet, regeringen bruger som et rådgivende organ, æde sine egne tidligere forudsigelser i form af væsentlige nedjusteringer af danske bilers CO2-udledning.
Det går ganske enkelt langt hurtigere med at få elbiler på vejene end først antaget. Den tidligere socialdemokratiske regering havde i september 2020 eksempelvis en forventning om, at der i 2035 er langt over en million elbiler på vejene.
LÆS OGSÅ: 20-årig anholdt – gemte 22 fotofælder under sin seng
Men i det nye vurderingsnotat skriver Klimarådet at: “udledninger fra vejtransporten nedjusteres væsentligt i Klimastatus- og fremskrivning 2024 sammenlignet med sidste års fremskrivning.”
“Det skyldes, at der forventes øget udskiftning af fossile køretøjer til elektriske personbiler, varebiler og lastbiler. Derudover forventes en væsentligt reduceret grænsehandel med brændstoffer på den danske side af grænserne.“
Billedet kan dog nå at ændre sig mange gange, og selvom den nuværende regering med en politisk aftale holder afgiften på elbiler i ro. Aftalen er nemlig lavet ud fra en forudsætning om, at der allerede i 2027 ikke er væsentlig prisforskel på benzin- og dieselbiler.
Den forudsætning ser ikke ud til at holde vand. Blandt andet fordi en lang række bilmærker – herunder Mercedes – har sagt, at man ikke ved, hvornår elbilen kan konkurrere med diesel- og benzinbilerne på prisen.
Det er dog ikke det samme, som at de billige elbiler udebliver. Volkswagen har netop bekræftet mærkets målsætning om at bygge en elbil til 150.000 kroner. Det bliver dog uden Renaults hjælp. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!