Annonce:

Nye tal: Danske bilister nægter at betale disse bøder

Den 1. oktober 2023 blev reglerne i de danske miljøzoner strammet, så det nu koster bøder at køre i dieselbiler uden partikelfilter. Men flere nægter at betale.

Annonce:

Den 1. oktober 2023 blev der indført nye regler, der kræver, at dieselkøretøjer skal have et partikelfilter for at køre ind i miljøzonerne i København, på Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg.

Bilister, der ikke overholder reglerne, risikerer at modtage bøder, som kan variere fra 1.500 til 12.500 kroner, afhængigt af overtrædelsens omfang.

Et år efter reglerne trådte i kraft, har myndighederne udstedt næsten 20.000 bøder for manglende partikelfilter. En ny opgørelse fra Miljøstyrelsen, som Autoparts24 har fået aktindsigt i, viser imidlertid, at en betydelig andel af disse bøder ikke er blevet betalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ud af de knap 20.000 udstedte bøder er omkring 12.000 fortsat ubetalte. Det svarer til næsten 19 millioner kroner, som Miljøstyrelsen endnu ikke har modtaget.

Når bøderne ikke bliver betalt inden for fristen på 60 dage, overdrages sagen til politiet, som derefter står for inddrivelsen. Dette skaber en ekstra belastning for politiet, der skal bruge ressourcer på at efterforske og inddrive pengene fra bilisterne.

LÆS OGSÅ: Korrupt synsmand fra København skal flere år i fængsel


Ifølge Troels Meier, direktør i Autoparts24, er det bekymrende, at så mange bøder ender hos politiet.

Han påpeger, at det tyder på, at mange bilister vælger at ignorere bøderne. Selvom der kan være tilfælde, hvor en bøde er udsendt ved en fejl, eller hvor bilister ikke har betalt inden fristen, viser det store antal ubetalte bøder, at mange simpelthen vælger at se bort fra dem.

Bilister, der kører i dieselkøretøjer uden partikelfilter, har mulighed for at få eftermonteret et filter og derefter registrere det i Motorregisteret.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det er også muligt at tjekke, om ens bil allerede opfylder kravene, herunder om den lever op til Euronorm 5, som er nødvendig for at kunne køre lovligt i landets miljøzoner.

Opgørelsen over ubetalte bøder viser, at problemet er udbredt i flere byer. I København og på Frederiksberg er 64 procent af bøderne ikke blevet betalt, hvilket svarer til 6.565 bøder.

I Odense er tallet 60 procent, svarende til 1.666 bøder. Mens Aarhus har 55 procent ubetalte bøder, hvilket udgør 2.442 sager. I Aalborg er 50 procent af bøderne, eller 1.263 sager, ubetalte.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Pressemeddelelse
Pressemeddelelse
Nyheder direkte fra bilimportører, producenter, racerteams eller andre aktører i bilbranchen.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også