Nye tal over indregisterede biler i Europa og dermed Danmark viser, at salget af elbiler kun voksede ganske lidt i januar. Benzinbilen er stadig mest populær.
Det gik fremad for bilsalget i januar måned, og det er stadig benzinbilerne, der trækker størstedelen af læsset.
Nye elbiler udgjorde derimod 10,9 procent af nybilsalget. En beskeden fremgang i forhold til samme måned sidste år, hvor elbilerne tegnede sig for 9,5 procent af salget.
I alt fik mere end 851.000 nye personbiler nummerplader på inden for EU’s grænser, viser en opgørelse, som De Danske Bilimportører har lavet.
Benzinbilerne sidder fortsat på det meste af markedet. Hele 35,2 procent ifølge den seneste opgørelse. Medregnes salget af plug-in-hybrider, drives 63 procent af alle nye biler af benzin.
LÆS OGSÅ: Kostede 150 millioner kroner – nu må politiet ikke køre dem
Dieselbilerne går det knap så godt for. Faktisk er salget gået tilbage i det år, der nu er gået. I januar 2023 købte europæerne dieselbiler i 15,8 procent af alle nybilshandler. Det tal er nu nede på 13,8 procent.
Hos De Danske Bilimportører kunne man godt tænke sig at skubbe endnu flere elbiler ud på vejene. Men meget tyder på, at det kun kan lade sig gøre med en kunstigt lav registreringsafgift.
– Tallene fra januar viser tydeligt, at Danmarks elektriske forspring over EU-gennemsnittet er betydeligt reduceret, hvilket understreger, hvor afgørende det er, at afgifterne holdes i ro, siger organisationens direktør Mads Rørvig.
Mads Rørvig blev forleden taget i en løgn omkring elbiler, som han dog nægter at sige undskyld for. Læs mere om sagen her.