I årevis har den bilbranche råbt op om, at kineserne ville komme. Nu er bilerne her. Men danskerne bliver væk, viser salgstallene.
De kinesiske bilmærker har det overordentligt svært. I hvert fald i Danmark. De danske bilister bliver ganske enkelt væk, viser de seneste salgstal.
Faktisk har kinamærkerne samlet set fat i bare 2,7 procent af hele det danske marked for nye biler. Ført an af Polestar er der bare blevet solgt 4.154 kinabiler i Danmark fra 1. januar til 30. november i år.
Det viser en opgørelse fra bilstatistik.dk.
Der er ellers godt med fart i den kinesiske bilproduktion. Så meget at EU vil have undersøgt, om det kinesiske kommunist-diktatur uddeler ulovlig statsstøtte til landet bil-industri. En støtte som holder priserne på kinamærkernes modeller kunstigt lave på bl.a. det europæiske marked.
LÆS OGSÅ: Nye EU-regler gør danske kørekort markant dyrere
Truslen fra Kina mærkes også da også allerede i den europæiske bilindustri. Hos ellers så mægtige Volkswagen har topchef Thomas Schäfer erkendt, at mærket, han står i spidsen for, ikke længere er konkurrence-dygtigt.
Schäfer skyder en del af skylden på Volkswagen selv. Men konkurrencen fra Kina er også en del af nedturen, mener direktøren. Læs mere om det her.
Modsat kineserne har Tesla formået at knække koden til det danske marked. Faktisk er det lykkes det amerikanske mærke at smadre en rekord herhjemme, som mange analytikere ellers troede var umulig. Læs om det her.
Af samtlige kinamærker er det Geely-ejede Polestar bedst fat i danskerne. Sådan fordeler salgstallene – set i nye biler – fra 01.01 til 30.11.2023 sig:
Bilmærke: Antal:
Polestar 1.638
MG 1.340
Xpeng 370
BYD 344
Maxus 200
Aiways 167
Hongqi 44
Nio 38
Voyah 4
I alt: 4.145
Kilde: bilstatistik.dk