Lige når det kommer til rust, skal elbil-ejerne ikke føle sig hævet over noget som helst. Deres biler ruster nemlig lige så meget som alt andet på fire hjul.
Nogle elbil-ejere får ikke rustbeskyttet deres biler, fordi de er bange for skader på kabler og selve batterierne. Flere bilproducenter fraråder direkte ejerne at rustbeskytte.
Tesla lader officielt dele af sin garanti bortfalde, hvis bilisterne rustbeskytter deres biler. Læs mere om det her.
Men nu viser nye tal fra Teknologisk Institut, at elbiler ruster mindst lige så meget som diesel- og benzinbilerne. Det konkluderer instansen i en ny rapport, som snart offentliggøres.
Det skriver Motor-magasinet.
LÆS OGSÅ: 23-årig får 2.000 kr. i bøde for virkelig dum overhaling
Rapporten konkluderer desuden, at elbil-ejerne tager for let på spørgsmålet om rustbeskyttelse. Det gør bilisterne, fordi de fejlagtigt tror, at deres biler primært består af aluminium og andre grundstoffer, som ikke ruster så let.
Men det er ikke tilfældet. I rapporten står der endda, at elbilerne ofte er svejset sammen med ‘gammeldags’ punktsvejsninger, lavet i Kina og slet ikke konstrueret til at køre rundt i et klima som det danske.
Tilbage i januar i år kunne Boosted fortælle, hvordan nogle nordmænd ser på Danmarks mest solgte bil, Tesla Model Y, som nemt kan være en rustfælde. Læs mere om det her.
Det er dog også sket, at undervognsbehandlingscentre herhjemme har dummet sig gevaldigt, når det kommer til elbiler. Den slags fejl endte med at koste et dansk undervognscenter hele 50.000 kroner, fordi virksomheden havde ødelagt en elektrisk Skoda. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!