Annonce:

Nye tal: Her er 54.000 bilfolk er blevet fyret

Sidste år forsvandt 54.000 job i den europæiske bilindustri. Og det er alene på grund af fyringer i de største virksomheder.

Krisetider i bilindustrien har ført til omfattende fyringsrunder. De største virksomheder i den europæiske del af branchen sagde sidste år sige farvel til hele 54.000 ansatte.

Faldende produktion og økonomiske udfordringer har tvunget virksomhederne til at skære ned. Det fremgår af en ny rapport.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Clepa, brancheorganisationen for bilindustrien, har offentliggjort en rapport, der viser omfanget af krisen.

I rapporten dokumenterer Clepa de mange fyringer, der har fundet sted i løbet af det seneste år. Alene Bosch har annonceret, at arbejdsstyrken og dermed antallet af ansatte på lønningslisten skal skæres ned med 5.500 medarbejdere.

Underleverandøren Webasto kæmper med en gæld på 1 milliard euro, og hos gearkasse-giganten ZF skal man over de næste 5 til 6 år finde mere end 40 milliarder kroner i besparelser.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Siden før corona-pandemien er bilproduktionen i EU faldet med 20 procent. 86.000 job er forsvundet hos underleverandører i samme periode.

– Hvis efterspørgslen ikke stiger, og Europa genvinder sin konkurrenceevne, vil bølgen af ​​afskedigelser fortsætte i flere år endnu, lyder det advarende Clepa i en pressemeddelelse.

Audi er blandt de bilmærker, der har skåret hårdest ned. Til februar lukket mærket sin fabrik i Belgien. Det betyder, at mere end 3.000 ansatte snart står uden job.

Situationen i bilindustrien er alvorlig, og de mange fyringer vidner om en branche i krise. Det er dog ikke alle steder i branchen, at det står skidt til. Eller lige frem kører i bakgear.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Senest har Boosted kunnet fortælle, at Toyota leder efter mindst 100 nye folk om måneden til en fabrik i Frankrig. Og at der er akut behov for 500 nye ansættelser nu og her.

Også hos kinesiske BYD er der fart på. Faktisk så meget, at mærket i en periode på bare tre måneder i løbet af 2024 ansatte 200.000 nye folk.

Og tilbage i februar samme år kunne Aston Martin meddele, at man mangler 400 nye folk til en lige så ny fabrik i byen St Athan i Wales. For det britiske mærkes vedkommende er det især modellerne DBX og Vantage der driver væksten.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Herhjemme er der ligeledes behov for mekanikere og ansatte i bilindustrien. Men mange af dem er blevet støvsuget af andre brancher. Det er især de yngste på jobmarkedet, der ikke gider bilindustrien. Det viste en undersøgelse tilbage i maj.

Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også