Toyotas kvartalsregnskab viser ikke bare, at de sprøjter biler ud. Japanerne er også godt til at tjene penge.
Toyota Motor Company har offentliggjort mærkets regnskabs for andet kvartal af 2023. Og det er sjov læsning. I hvert fald hvis man befinder sig i Toyota-toppen.
Japanernes indtjening har nemlig nået et rekordhøjt niveau. Og målt på indtjening har mærket endda sat den vigtigste – og tætteste rival – til vægs.
Selv forklarer Toyota succesen med de tiltag, man har gjort for at komme gennem corona-pandemien og manglen på mikrochips. Det skriver Reuters.
Fra april til juni, som japanerne lidt overraskende betragter som første kvartal af deres regnskab, men som alle andre vil kalde en del af andet kvartal, viser bundlinjen en indtjening på 9,1 milliarder amerikanske dollar.
LÆS OGSÅ: Arrangør advarer – gaderæs er i fare for at blive aflyst
Det er hele 78 procent mere, end Toyota kunne notere sig for samme periode sidste år. Bl.a. fordi antallet af solgte biler er vokset fra 2 til 2,3 millioner køretøjer. Over en tredje af bilerne er elektrificeret, siger Toyota.
I japanernes lingo betyder det dog ikke rene elbiler. Noget Toyota på nuværende tidspunkt kun har én model af ( og som det ikke går ret godt for, red.) Læs mere om det her.
Elektrificeringen dækker i stedet over hybrider, der udgør størstedelen af de 34,2 procent elektrificerede biler fra Toyotas andet kvartal.
Til sammenligning har Volkswagen også leveret omkring 2,3 millioner biler i løbet af andet kvartal. Men tyskerne er langt dårligere til at tjene penge.
På bundlinjen i Wolfsburg er der nemlig ‘kun’ et overskud på 4,16 milliarder dollar (3,8 milliarder euro, red.) efter andet kvartal.