Det er farligt. Alligevel viser en ny undersøgelse, at alt for mange danskere bevæger sig ud i trafikken, mens de er trætte.
Hvert år er træthed hos bilister årsag til trafikulykker, men til trods for det, fortæller halvdelen af danske bilister, at de har oplevet at være så trætte bag rattet, at de enten har haft svært ved at holde øjnene åbne, eller er faldet i søvn et kort øjeblik.
I en ny undersøgelse svarer 43 procent, at de har haft svært ved at holde øjnene åbne, mens de har kørt bil, mens hele otte procent beskriver, at de har været faldet i søvn et kort øjeblik.
Undersøgelsen er lavet af Kantar Public for Gjensidige. Det oplyser forsikringsselskabet i en pressemeddelelse.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker fandt i en analyse fra 2020 frem til, at træthed med sikkerhed var årsag til otte procent af de ulykker, man undersøgte i analysen.
LÆS OGSÅ: Ejer allerede hele Volvo – nu vil de købe endnu et bilmærke
For Henrik Sagild, der er direktør i skade i Gjensidige, giver den høje andel af bilister, der har oplevet træthed bag rattet anledning til at indskærpe fokus på større selvjustits, inden man sætter sig ind i sin bil.
– Det er en bekymrende stor andel, der har oplevet at være så træt bag rattet, at de har svært ved at holde sig vågne.
– Og selvom træthed naturligvis er noget, der kan opstå under kørslen, så har man som bilist et ansvar for, at man er frisk nok til at køre bil, inden man begiver sig ud i trafikken, siger han.
Undersøgelsen viser også, at danskernes foretrukne forebyggelse af træthed er at holde hyppigere pauser, mens også høj musik, samtaler og kaffe eller energidrik er populært blandt trætte bilister.
Men det er ikke alt, der er lige effektivt, når trætheden først er indtruffet, lyder det fra Henrik Sagild.
– Selvom det måske virker intuitivt at drikke koffeinholdige drikke eller skrue op for musikken for at holde sig vågen, så er det to ting, der blot giver en kortvarig opfriskning, og ikke som sådan afhjælper trætheden.
– Det gør derimod pauser, og anbefalingen er derfor også, at man, om muligt, kører ind til siden og tager en pause eller måske endda en kort lur, hvis man ikke føler, at man er i stand til at holde sig vågen og fokuseret på trafikken, siger skadeschefen.