Selvom salget af biler samlet set gik lidt op, faldt salget af rene elbiler i Europa i løbet af 2024. Importørerne efterlyser mere støtte.
Elbiler oplevede et fald i salget i Europa i 2024. Nye tal fra den europæiske bilbrancheorganisation ACEA viser en nedgang på 6 procent i antallet af registrerede elbiler i EU. Der blev solgt 1,4 millioner elbiler i 2024, sammenlignet med 1,5 millioner i 2023.
En af årsagerne til faldet er udfasningen af den tyske præmie til elbiler. Tyskland er et af de største bilmarkeder i Europa, og ændringen i deres politik har haft en betydelig indflydelse på det samlede salg af elbiler.
– Resultaterne viser tydeligt, at udviklingen er tæt forbundet med politiske initiativer og økonomiske incitamenter. Politisk støtte er nødvendig for at omstrukturere transportsektoren, siger direktør Mads Rørvig fra Mobility Denmark til nyhedsbureauet Ritzau.
På trods af faldet i elbilsalget steg det samlede bilsalg i EU en smule i 2024. Der blev registreret 10,6 millioner nye biler, hvilket er en stigning på 0,8 procent i forhold til 2023.
Det var især det tyske marked, hvor salget af elbiler gik i bakgear i løbet af hele 2024, der trak salget ned. I dag sælges der faktisk flere elbiler på det engelske marked.
Salget af elbiler i Tyskland – eller det modsatte – hænger sammen med, at den tyske regering i december 2023 med øjeblikkelig virkning fjernede statsstøtten til elbiler. Allerede måneden efter faldt salget med mere end 50 procent.
Herhjemme er der egentlig planlagt afgiftstigninger på elbiler i forbindelse med en aftale på området fra 2020. Men nu melder skatteminister Rasmus Stoklund (S) sig alligevel klar til at holde hånden under salget af elbiler.
– Det er stadig kun omtrent 11 procent af bilerne på de danske veje, der er elbiler. Jeg vil gerne holde hånden under udviklingen, så det stadig er et attraktivt og realistisk valg at købe en elbil.
– Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis afgifterne begynder at stige markant, for så bliver det meget dyrere at købe en elbil.
– Så tror jeg, det bliver urealistisk for mange familier, der i stedet vil se i retning af benzin- og dieselbiler, sagde skatteministeren til DR tidligere på måneden.