Afgiftsstigningerne på plugin-hybrider og dyre elbiler kan allerede ses i salgstallene for januar 2022.
2022 er startet med nye afgifter på alle plugin-hybrider samt dyrere elbiler, og det kan ses på efterspørgslen på begge typer biler. Hvor andelen af elbiler har oplevet et mindre fald siden dec. 2021, har der ikke været solgt så få plugin-hybrider siden november 2020.
– Salget af plugin-hybriderne taber terræn, og det er helt i tråd med den politiske aftale om nye bilafgifter, hvor afgiften på plugin-hybriderne stiger hvert år, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Det skriver Bil Magasinet.
Afgiftsændringerne har resulteret i, at elbilerne har taget føringen blandt de grønne biler i Danmark. Dog er bilsalget stadig præget af forsyningskrisen, der sætter begrænsninger på bilsalget i hele verden.
– Danskerne efterspørger langt flere elbiler end vi kan levere i øjeblikket. I virkeligheden er danskernes bilkøb grønnere end vores salgstal viser, fortsætter Mads Rørvig.
Lavt bilsalg i januar måned
Salget af nye biler i januar er det laveste siden januar 2009. Meget tyder derfor på, at forsyningskrisen generelt har været hård ved bilmarkedet, især suppleret med de nye afgifter.
– Januar måned er historisk set en måned med lavt bilsalg. De lovede afgiftsstigninger pr. 1. januar 2022 fremrykkede bilsalget for mange danskere, der skyndte sig at skrive under på slutsedlen i december 2021. Men vi håber og tror på, at danskerne også i 2022 vil være åbne for de mange nye muligheder, der er for at købe en bil, der kører mere miljørigtigt end nogensinde, slutter Mads Rørvig.
Elbiler satte rekord i december
Salget af elbiler satte rekord i december 2021 med 4.765 eksemplarer, hvilket er 27 procent af månedens bilsalg.
Plugin-hybriderne stod for 31 procent med 5.509 nyregistreringer, og samlet set var mere end 10.274 af decembers nye biler opladelige. Det svarer til 56 procent af bilsalget – det er ny rekord både i absolutte og relative termer.
Højere salg af opladelige biler end forventet
”De grønne biler leverede en fornem slutspurt i december måned i et år, hvor salget af grønne biler er gået langt bedre end de fleste havde turdet håbe på. Elbilsalget er steget med 80 procent i forhold til 2020, mens plugin-hybriderne er vækstet med over 120 procent. Vi forventer dog at andelen af plugin-hybriderne vil falde i 2022, da afgiften på netop disse steg hertil nytår,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
– Desværre har blandt andet coronapandemien medført en global mangel på komponenter, som har lagt en generel dæmper på bilproduktionen og forårsaget forlængede leveringstider på nye biler for de danske bilkøbere. Der er ingen tvivl om, at bilsalget havde været højere, hvis vi havde nemmere ved at skaffe biler hjem. I stedet endte bilsalget 7 procent under 2020, hvilket – situationen taget i betragtning – er ganske udmærket, lyder det.
I alt blev der solgt 185.328 nye personbiler i 2021, hvoraf godt 65.000 var opladelige biler. Heraf udgjorde elbiler 24.917 stk., mens de resterende 40.464 stk. var plugin- hybrider.
Det betyder, at 13 ud af 100 nye biler i 2021 var elbiler. Pr. 31. december 2021 er der indregistreret knap 2.781.855 personbiler i Danmark, hvoraf de opladelige biler udgør 144.498 køretøjer.