Den belgiske virksomhed Imec har udviklet et såkaldt faststofbatteri, der kan hæve rækkevidden med 50 procent. Batteriet tåler dog kun 100 opladninger.
Belgiske Imec, der udvikler batteriteknologier, har i samarbejde med 13 partnere skabt en prototype på et faststofbatteri, der potentielt kan øge rækkevidden på elbiler markant. Men der er især ét problem.
Med en energitæthed på 1.070 Wh per liter overgår prototypen nuværende lithium-ion batterier og vil kunne forlænge rækkevidden i elbiler med omkring 50%.
Derudover er batteriet mindre brandfarligt, og produktionsomkostningerne forventes at være under 1.100 danske kroner per kilowatttime.
Det skriver det hollandske medie AD.
På trods af de lovende resultater er der stadig en betydelig udfordring. Prototypen kan i øjeblikket kun oplades 100 gange, før den mister sin kapacitet.
LÆS OGSÅ: Kinesere har opkøbt tysk bilfirma i krise
Noget står i skarp kontrast til de nuværende lithium-ion batterier, der typisk kan klare omkring 2.000 opladningscyklusser, før slidet for alvor sætter sig på kapaciteten.
Det vil sandsynligvis tage flere år, før Imecs faststofbatterier er klar til at blive implementeret i elbiler.
Andre firmaer som bl.a. bilmærket Mercedes er dog også i gang med at udvikle faststofbatterier og samarbejder med virksomheden Factorial med målet om at have faststofbatterier klar til deres elbiler i 2030.
Hos Kina-mærket MG lover man, at den slags allerede kan lade sig gøre fra næste år, altså i 2025, mens man hos Nissan skyder den type mål til 2028.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!