Annonce:

Nyt bilmærke har tabt 4,7 mia. kroner på 3 måneder

Lucid fortsætter med at brænde økonomi af i et rasende tempo, selvom bilmærkets tab faktisk er skrumpet.

Annonce:

Det amerikanske bilmærke Lucid taber 2,3 millioner kroner hver gang en ny bil triller af samlebåndet, omvendt er det ikke ‘særlig tit’.

Sidste år byggede Lucid, som Teslas direktør Elon Musk har kritiseret for at være støttet af en saudisk sugar daddy, lige knap 8.500 biler. 8.428 blev det til for at være præcis.

Men det gør ondt på økonomien, og lommesmerterne har Lucid trukket med sig ind i 2024. I løbet af årets første tre måneder har bilmærket, som ganske rigtigt har tråde til Saudi-Arabien, tabt hele 4,7 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det fremgår af kvartalregnskabet, som netop er offentliggjort.

LÆS OGSÅ: Svensk by vil forbyde alle veteranbiler uden katalysator

Det er dog næsten 700 millioner kroner mindre, end Lucid satte til i samme periode for bare ét år siden. Ledelsen tror da også fortsat på, at der er lys for enden af tunnelen.


I januar kom det frem, at Lucid-aktien aldrig havde været lavere. Dengang lå den og svingede lige omkring 3 dollar, for faktisk kun at falde yderligere i april måned.

Nu har aktien dog igen sneget sig over 3 dollar. Det er dog stadig langt bedre end den situation Fisker Inc. og grundlægger Henrik Fisker står i.

Lige nu er Fisker Inc. der, hvor Henrik Fiskers hus er mere værd end hele bilmærket, og på fabrikken i Østrig tror man ikke på, at produktionen nogensinde kommer i gang igen. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Tilbage hos Lucid ser man som nævnt lysere på fremtiden. Den administrerende direktør Peter Rawlinson mener, at det i år bliver muligt at bygge 9.000 biler, og ifølge økonomidirektøren Gagan Dhingra er der stadig steder, hvor Lucid kan spare penge.

Samtidig har man planer om at udvide modelprogrammet fra én til to modeller. Der er nemlig en SUV på vej. Det samme er knapperne i kabinen. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også