Introduktion af Seres og andre potentielle bilmærker fra Kina sættes nu på pause af den danske importør efter trusler om importtold fra EU.
De skulle have været her. Altså det kinesiske bilmærke Seres. Og muligvis flere andre. Men som det ser ud lige nu, kommer det ikke til at ske.
I hvert fald har den potentielle importør K.W. Bruun sat planerne på pause. Det oplyser importørens PR-ansvarlige Hanne Langsig Sørensen til Bil Magasinet.
Det er truslen om importtold på specifikt på elbiler fra Kina, der nu får den danske importør til at genoverveje situationen.
Allerede til sommer – nærmere bestemt i juli – kan EU være klar med foreløbige toldregler for biler fra Kina.
LÆS OGSÅ: Østrig indfører vanvidsbilist-lov efter dansk forbillede
Og som Boosted tidligere har fortalt er det ikke kun nye elbiler, EU overvejer at ramme med strammere toldregler.
EU-Kommissionen mener nemlig at have beviser for, at det kinesiske styre støtter landets bilindustri ulovligt. Der overvejes det også, om straftolden skal kunne indføres med tilbagevirkende kraft. Læs mere om det her.
Et andet bilmærke, som lige nu overvejer, hvordan man kommer til Europa, er det kriseramte Rivian.
Mærket er amerikansk og behøver derfor ikke frygte den samme straftold som kineserne står over for i øjeblikket. Den bil, Rivian meget gerne vil sende til Europa, hedder R2.
Faktisk forventer bilmærket, at den bil kan redde hele forretningen. Også selvom Rivian for nylig udskud planerne om en fabrik til adskillige milliarder danske kroner. Læs mere om det her.
Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her