Når kinesiske NIO kommer til Danmark, tager de batteriskifte-stationer med. Den første skal ligge i Slagelse.
Idéen om batteriskifte-stationer er ikke ny. Det israelsk-amerikanske Better Place forsøgte sig med præcis det samme i 2007. Selskabet, som også var i Danmark, gav dog op og gik konkurs bare nogle år efter.
Alligevel tror kinesiske NIO altså på, at idéen er holdbar. Og når mærket efter planen kommer til landet – det sker allerede i år – bliver det netop med batteriskifte-stationer på slæb. Den første skal opføres i Slagelse. NIO forventer at kunne åbne stationen inden udgangen af i år.
Tanken er præcis den samme som sendte Better Place – der havde Renaults elbil Fluence Z. E kørende rundt – mod konkursen. Men NIO er allerede i Norge. Og her åbnede man i sidste måneden den anden batteriskifte-station – eller Nio Powerswap Station – i landet. Den er placeret lidt uden for hovedstaden Oslo.
I Danmark forventes det, at NIO får to sedan-modeller og mindst én SUV på programmet. Virker det med batteriskifte-stationerne, vil en model fra mærket have strøm nok til 450 kilometers kørsel på bare fem minutter.
Læs flere artikler efter annoncerne: