Når det kinesiske NIO mærke kommer til Danmark, tager det batteriskifte-stationer med sig.
Batteriskifte-stationer? Ringer det en klokke? Vi behøver vel ikke at nævne, hvordan den idé gik, sidst den var her. Men vi gør det nu alligevel. Det amerikansk/israelske-selskab Better Place gik kort ud sagt på røven med deres batteriskifte-stationer.
Det var i 2013.
Men tanken lever endnu. I hvert fald vil det kinesiske mærke NIO tage batteriskifte-stationer med til Danmark, når mærket efter planen kommer til landet ‘senere på året’, som De Danske Bilimportører oplyser i en pressemeddelse.
Faktisk er mærket allerede optaget i brancheorganisationen.
NIO blev etableret i 2014, og man har lige siden kun produceret elbiler. Sidste år sendte fabrikken 90.000 biler ud på vejene. De er primært blevet solgt hjemme i Kina, men nu er mærket altså klar til at prøve kræfter med det europæiske marked.
Overstået på 3 minutter
I oktober sidste år fik nordmændene mulighed for at bestille NIO-biler, og senere i år kommer turen altså til Danmark foruden Tyskland og Holland.
NIO kalder deres batteriskifte-stationer for Power Swap-stationer, og mærket hævder, at det tager tre minutter at skifte batteriet ud, med ét som et fuldt opladet. Undervejs bruges ventetiden blandt andet på at tjekke, om både bil og batteri er i orden, lyder det på mærkets hjemmeside.
Her fremgår det også, at der er foretaget mere end fire millioner batteriskift, siden den første Power Swap-station blev opført i 2018.
Mærkets model ET5 skulle eftersigende kunne køre 1.000 kilometer på én opladning. Så det store spørgsmål er, hvor langt der reelt bliver mellem besøgende på de nye batteriskifte-stationer.