Først ville de ikke, så ville de gerne alligevel. Og nu skal Volkswagen have Rivians hjælp til at bygge en ny e-Golf.
Volkswagen skal have hjælp fra den amerikanske elbilsproducent Rivian for kunne bygge en ny elektrisk e-Golf.
Den nuværende ID.3 forventes at blive udfaset, når den nye model kommer på markedet. Volkswagens chef, Thomas Schäfer, bekræfter da også, at Rivian skal hjælpe med at udvikle den niende generation af Golf.
Den kommende Golf bliver udelukkende elektrisk og baseret på nyere udgave af Scalable Systems Platform (SSP).
For nylig etablerede Volkswagen og Rivian et joint venture til en værdi af 5,8 milliarder dollar. Pengene skal bruges på at udvikle elektrisk arkitektur (en platform, red.) og software til fremtidige biler. Den nye Golf bliver et af de første resultater af samarbejdet.
I et interview med Automotive News bekræftede Schäfer, at Volkswagen har brug for Rivians ekspertise for at forny den ikoniske Golf.
LÆS OGSÅ: Endnu et land vil forbyde hastigheder over 80 km/t
– Vi har besluttet, hvordan vi skal bygget biler der er såkaldt ‘software-definerede’. Det vil ske med Rivian i joint venturet, hvor vi sammensætter den nye elektriske elektronikarkitektur.
– Men vi har også besluttet, at vi vil begynder på rejse med et mere ikonisk produkt. Så vi begynder med Golf, siger direktøren.
Den elektriske Golf forventes først at være markedet i løbet 2029. Indtil da vil Volkswagen fortsat bygge videre på ID.3.
En opdateret version med forbedret hardware og et interiør med flere fysiske knapper forventes i 2026. Det er sandsynligt, at ID.3 og den elektriske Golf vil være på markedet samtidig i en periode. Det samme tyder meget på, at de benzin- og dieseldrevne Golf 8 vil. Læs mere om det her.
Selvom den elektriske Golf kommer i 2029, betyder det ikke enden for den benzin- og dieseldrevne Golf. Den nuværende Mk8, der blev lanceret i 2019, forventes at forblive i produktion indtil 2035, hvor EU’s forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler står til at træder i kraft.
Golf bliver ikke det første Volkswagen-produkt, der drager fordel af Rivians viden. Schäfer udtalte, at Audi og Porsche vil være de første med biler på amerikanernes teknik.
Her forventer man at kunne sende biler på gaden med Rivians hjælp allerede i 2027. Da joint venturet blev lanceret lød det fra både Volkswagen-koncernen og Rivian, at den kommende teknologi vil være at finde i en lang række af kommende biler.
Selv helt ned til biler i på størrelse med VW Polo. En bil Volkswagen i øvrigt har fortrudt mærkets farvel til. Så nu gør den comeback.