Annonce:

Nyt bilmærke vil have 9 milliarder kr. af Italien

Det nye bilmærke Aehra, der bl.a. vil bygge elektriske sedanmodeller, har bedt den italienske stat finansiere udviklings- og produktionsomkostninger for 9 milliarder danske kroner.

Annonce:

Som nyt bilmærke kan det være ekstra svært at klare sig i en i forvejen nådesløs branche. Derfor har det nye bilmærke Aehra bedt Italiens regering om milliardstøtte.

Helt præcis vil Aehra have 1,2 milliarder euro af Italien. Det svarer til 9 milliarder danske kroner. Faktisk vil Aehra så gerne have pengene, at man officielt har bedt regeringen om dem.

Nogle af pengene skal bruges på at bygge sedan- og SUV-modeller senest i midten af 2026. Produktionen skal, mod levering på det fulde beløb, foregå i Italien.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det skriver Automobilwoche.

LÆS OGSÅ: Ladeoperatør går konkurs – skylder over 100 mio. kroner

De to biler, som Aehra på nuværende tidspunkt har i støbeskeen, har man fået Filippo Perini til at designe. Han har tidligere tegnet for Alfa Romeo og Lamborghini.

Både den ene og den anden nye bil skal kunne køre mindst 800 kilometer, have ligeså mange hestekræfter og en tophastighed elektronisk begrænset til 260 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

I sit prospekt for fremtiden skriver Aehra, at man vil skabe 540 arbejdspladser på en ny fabrik i byen Mosciano og yderligere 110 arbejdspladser på hovedkontoret i Milano.

Men det er faktisk ikke alt fra Italiens del af bilindustrien i denne omgang. Italiens regering har nemlig forlangt, at den kinesiske DongFeng-koncern, der er hundrede procent ejet af kommuniststyret i Kina, bruger italiensk software i deres biler, hvis de bygger biler i Italien og dermed undgår EU’s straftold på elbiler fra netop Kina.

Regeringen i Rom har desuden forlangt, at den kinesiske bilkoncern ikke må sende noget som helst data hjem til Kina. Og det kan godt blive svært.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

I hvert fald har en svensk professor i cybersikkerhed advaret kraftigt mod de kinesiske biler. Læs mere om hvorfor her.

Tilbage hos Aehra tør man ikke gå efter en større produktion end 50.000 biler om året. 25.000 hver af de to nuværende modeller.

Anmodning om økonomisk støtte kommer på et tidspunkt, hvor der fra politisk side bliver arbejdet intensivt på at øge landets bilproduktion fra 750.000 køretøjer i dag til over 1,3 millioner biler i 2032.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler