Annonce:

Nyt elbilbatteri skal tankes – lover 2.000 kilometer

Et såkaldt flowbatteri kan lover 2.000 kilometers rækkevidde. Til gengæld skal det tankes op i stil med diesel- og benzinbiler.

Annonce:

Flowbatterier, som anvender elektrolyt-opløsning i tanken, kan være en potentiel løsning på flere af de udfordringer, der i dag ligger hindringer i vejen for elbilen.

Batteriet, der er udviklet af det schweiziske firma nanoFlowcell, er i stand til at opnå op til 2.000 kilometers rækkevidde på en enkelt tankning med elektrolytter.

Schweizerne viste første gang teknologien frem i oktober 2021. Rækkevidden skal da også ses i forhold til udviklingen af de nuværende lithium-ion-batterier, som i dag dominerer markedet. Men hvor selv de bedste af slagsen kæmper med at kravle over en officiel rækkevidde på 700 kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

En af de væsentligste ulemper ved de nuværende lithium-ion-batterier er deres produktionsproces, som kræver store mængder af råstoffer som lithium, kobolt og nikkel.

Udvindingen af materialerne forbindes ofte med en negativ miljøpåvirkning. Desuden rapporterer både medier og NGO og problemer med etikken og menneskerettigheder for de folk, som sættes til at udvinde materialerne.

LÆS OGSÅ: Bilmærke kan løbe tør for reservedele – alt smides ud


Flowbatterier adskiller sig ved, at de anvender flydende elektrolytter, som opbevares i separate tanke. Noget der gør det muligt at tanke elbilen på en måde, der minder om takningen af en konventionel diesel/benzinbil.

Det skriver Nu.se.

NanoFlowcells løsning benytter en særlig elektrolyt kaldet bi-ION. Ifølge firmaet giver det en batteripakke med en energitæthed, der er fem gange højere end, den vi kan finde i selv de bedste lithium-ion-batterier. Desuden er det eneste restprodukt vanddamp.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Selvom teknologien bag flowbatterier virker lovende, især med hensyn til rækkevidde og miljøpåvirkning, er der fortsat usikkerhed om, hvorvidt den vil opnå bred accept på elbilmarkedet.

Teknologien er stadig i et meget tidligt udviklingsstadie, og der er mange tekniske og økonomiske aspekter der kan sætte en kæp i hjulet for konkurrencedygtighed. Det er heller ikke sikkert, at det overhovedet er økonomisk bæredygtigt at ‘tanke’ elbiler på den måde

Flowbatteriernes anvendelsesmuligheder er dog ikke begrænset til elbiler. Teknologien kan også benyttes i droner, ure og energilagringssystemer til husholdninger. Noget der kan få flere industrier til at kaste penge i udviklingen. Altså måske.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også