Det handler om cybersikkerhed. Noget der ikke var tænkt på for bare få år siden. Derfor må flere bilmærker nu slanke modelprogrammet.
Et nyt krav om cybersikkerhed i alle biler betyder, at flere bilmodeller fra flere bilmærker må lide døden.
For flere biler er det faktisk allerede sket. Det skriver Automobilwoche.
Men hvad er de nye cybersikkershedskrav. Jo, det er stramninger af sikkerheden i nye biler, der måske ikke gør det umuligt for hackere at komme i nærheden af dem. Men det bliver sværere.
Problemet er bare, at kravet om cybersikkerhed i alle nye biler er så nyt et påhit fra EU’s side, at de biler, som er på markedet nu, blev udviklet uden hensyn til det krav.
LÆS OGSÅ: Ford tilbagekalder 5.000 biler med fatal fabriksfejl
Kravet var der simpelthen ikke noget, der talte om, da bilerne blev udviklet. Men det er der nu. Altså nogen der taler om det.
Og derfor må flere biler fra flere bilmærker lade livet. Porsche har allerede pillet den benzindrevne Macan ud af modelprogrammet. Bilen troede Porsche ellers, at man kunne sælge inden for EU sideløbende med den nye, elektrisk udgave.
Men det sætter cybersikkerheds-reglerne en effektiv stopper for. Altså lige pånær i England, som ser bortset fra reglerne, fordi man nu ikke længere er med i EU. Engelske bilister slipper også uden om en andet udskældt EU-regel. Læs mere om det her.
Valgte Porsche at blæse på de nye regler, vil EU komme efter mærket fra Zuffenhausen med gigantiske bøder. Helt konkret 30.000 euro svarende til 225.000 kroner pr. producerede bil.
Andre biler i VAG-koncernen er også røget ud på den måde. Det gælder eksempelvis den lille Volkswagen Up!, den noget større Volkswagen Transport T6.1.
Det samme er sket for Audi TT, R8 og Audi A5. I sidstnævnte tilfælde siger Audi godt nok at det handler om at gøre plads til en ny generation af modellen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!