Fra 1. januar 2025 kan et nyt EU-krav om ladestandere på parkeringspladser blive mange frivillige foreningers død.
Fra 1. januar 2025 skal alle offentlige parkeringspladser i EU’s medlemslande, hvor der er plads til mindst 20 biler, have mindst 2 ladestandere til elbiler sat op.
Det kan blive dødsstødet for mange frivillige foreninger. EU-direktivet kaldes ‘ren energi til alle’. Men for de små frivillige foreninger kan det gøre mere skade end gavn.
Det skriver Carup.
I Sverige mærker man nemlig allerede konsekvensen. Bare det at få sat én ladestander op koster foreningen tre gange så meget, som der årligt er sat af til vedligehold af klubhuset.
LÆS OGSÅ: Tesla tilbagekalder 1,85 millioner biler med kritisk fejl
Det siger Magnus Olofsson fra Öljehults Samfundsforening uden for Ronneby i Blekinge til mediet. Kravet er som sådan ikke nyt. Allerede i 2019 fik svenske boligforeninger besked på, at der skal etableres ladestandere med tilbagevirkende kraft.
Herhjemme gælder de samme krav. Senest den 1. januar 2025 skal der på parkeringspladser med plads til mindst 20 biler, og hvor der ikke bor nogen i den tilhørende bygning, have opført mindst én ladestander.
De Danske Bilimportører, som nu hedder Mobility Danmark, var dog allerede i oktober 2023 klar til at gå meget længere end det. Interesseorganisationen kræver nu, at alle med en elbil skal have ret til at lade i Danmark. Læs mere om det her.
Tilbage i Sverige har en række frivillige foreninger både på lokal- og landsplan nu henvendt sig til regeringen i håb om at blive undtaget fra reglerne.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!