Et nyt projekt kan komme til at koste 10,5 milliarder kr. Politikerne er langt fra at være enige, om hvor pengene skal komme fra.
I København vil man sende bilisterne en tur under jorden. ‘Den Grønne Boulevard’ kalder politikerne ruten Åboulevarden, H.C Andersens Boulevard og Amager Boulevard. Så langt så godt.
LÆS OGSÅ: Nu går politiet efter cyklister – “De skal tage sig sammen”
Der tegner sig da også et flertal for at gå videre med projektet. Men det er dyrt. Og politikerne er langt fra enige, om hvor pengene til det skal komme fra. Det skriver TV2 Kosmopol – det tidligere TV2 Lorry.
To løsninger – hvem betaler
Der er to løsninger på bordet. Den ene vil, viser de foreløbige beregninger, koste 5,5 milliarder kr. og tage syv år at færdiggøre. Altså mindst.
Den anden er endnu dyrere og mere tidskrævende. Hele 10,5 milliarder skal den koste. Her vil byggeriet tage mindst otte at færdiggøre. Begge forslag er tunneller. Billigst bliver det at bygge to mindre tunneller uden afkørsler. Mens den dyreste løsning er én tunnel med afkørsler.
Men hvem skal betale regningen? Radikale Venstre er ikke i tvivl. Det skal bilisterne i form af roadpricing i København. Det ville kunne betale byggeriet hjem på 20 år, lyder vurdering.
Men det vil Venstre ikke være med til. Bilisterne betaler i forvejen ‘rigeligt’ med afgifter, siger partiets Louise Theilade Thomsen til mediet.
– Vi synes også, man kan se på noget parkering, som formentlig bliver etableret. Forhåbentlig kunne staten have lyst til at putte nogle penge i, og så skal vi finde nogle penge i kommunekassen.