I Rusland har nogle skumle typer fundet ud af at manipulere med oplysningerne fra batteripakken, så en slidt batteripakke kan se helt ny ud.
Ligesom brugte benzin- og dieselbiler kan spoles i kilometerne, har man i Rusland fundet ud af manipulere med data fra elbilers batteripakker.
Russerne får ganske enkelt batterierne i brugte elbiler til at se nyere ud, end de i virkeligheden er. Helt konkret får man batteriernes såkaldte SoH – State of Health – til at bedre ud.
Det skriver finske Ilta Sanomat.
Og hvis du stadig ikke er helt med, så er det de brugte batteriers kapacitet, russerne fusker med. De har nemlig fundet ud af, hvordan en elbil med et batteri, der måske kun har 75 procent af sin oprindelige kapacitet tilbage, lige pludselig igen kan vise 100 procent. Med andre ord ‘fred og ingen fare’.
Ifølge det finske mediet installeres der et stykke software i bilen, inden den sælges videre som brugt. På den måde tror bilen, at batteripakken er i meget bedre stand, end den nødvendigvis er i virkelighedens verden.
Ofte er svindlen så udspekuleret, at snydesoftwaren slukker, når bilen først er købt som brugt. Tilbage sidder den nye ejer som kun kan se rækkevidden i sin elbil styrtdykke, fordi batteriet måske i virkeligheden trænger til en udskiftning.
En udskiftning som i de fleste tilfælde er så dyr, at den koster mere, end hele bilen er værd. Boosted har flere gange før fortalt, om elbil-ejere der må betale flere hundredtusind kroner for et nyt batterier.
Men de endnu mindre batteripakker i hybridbiler er ikke et hak bedre. Tværtimod er disse affald skræmmende hurtigt, hævder en specialist. Læs mere om det her.