I Sverige har Kristdemokraterna fået nok af biler med slukkede baglygter, at partiet nu vil forbyde den slags. Men det kan være ulovligt.
Alt for mange bilister kører rundt uden tændte baglygter i de mørke timer. Det viste en rapport fra Sveriges Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) allerede i 2023.
Hele 83 procent af bilisterne kørte med slukkede baglygter. Mange ved det ikke engang selv. Nu kræver politiker Magnus Jacobsson (KD), at alle bilister forbydes at køre rundt med andet end baglygter, der altid er tændt.
Problemet med de slukkede baglygter opstod for alvor i 2011. Dengang indførte EU nye regler. Reglerne tillod brug af kørelys uden tændte baglygter i dagtimerne.
Tanken bag EU-reglen var at spare strøm. Bilerne skulle bruge mindre energi og dermed også mindre brændstof.
Men udviklingen har ændret forudsætningerne. Mange moderne biler bruger energieffektive LED-lys. Derfor er argumentet om strømbesparelse blevet mindre vigtigt ifølge Jacob Sidenvall fra M Sverige.
Kristendemokraten Magnus Jacobsson har nu fremlagt et forslag i Riksdagen. Han ønsker at ændre den nuværende lovgivning. Målet er klar forbedring af trafiksikkerheden.
Risiko for bøder og ulykker med slukkede baglygter
Jacobsson påpeger, at biler skal være tydeligt synlige i trafikken. Mange nye biler har en automatisk funktion. Den tænder baglygterne ved mørke eller dårlig sigtbarhed.
Desværre virker den automatiske funktion ikke altid optimalt. Det skaber farlige situationer. Slukkede baglygter giver mindre advarsel til bagvedkørende trafikanter.
Det reducerer sikkerhedsmarginalerne markant. VTI-forsker Björn Lidestam understreger alvoren. Forskellen mellem tændte og slukkede baglygter kan være forskellen mellem en hændelse og en ulykke.
I værste fald kan det betyde forskellen mellem liv og død. Det gælder især ved pludselige manøvrer. Eller hvis et barn uventet åbner en dør.
Alt peger på fordelene ved tændte baglygter. Det er simpelthen mere sikkert ifølge VTI-forskeren.
Fremtiden for lovforslaget og EU-regler
Det er ikke kun et spørgsmål om sikkerhed. Man risikerer også en bøde. Kørsel med slukkede baglygter kan koste dyrt. Det gælder også i dagslys.
Færdselspolitibetjent Johan Alm i Falun oplyser bødetaksten. Bøden for slukkede baglygter er 1.200 svenske kroner. Det svarer til cirka 800 danske kroner.
Jacob Sidenvall fra M Sverige, der svarer til FDM herhjemme, mener, at mange bilister stoler for meget på bilens sensorer.
De bør i højere grad bruge deres egen sunde fornuft til at vurdere lysforholdene. M Sverige støtter ideen om tændte baglygter døgnet rundt.
Organisationen M Sverige takker Magnus Jacobsson for at rejse sagen. De mener, det er rimeligt at undersøge behovet for ny lovgivning. De nuværende regler skaber stadig forstyrrelser i trafikken.
Forslaget behandles nu i det svenske Transportudvalg. Herefter kan det komme til afstemning i Riksdagen. Der er dog en potentiel forhindring.
Det er usikkert, om et svensk krav er foreneligt med EU’s godkendelser af biler. Sverige skal følge de fælles EU-regler. EU kan derfor potentielt forhindre Sverige i at indføre et sådant nationalt krav.
Magnus Jacobsson håber dog på en vedtagelse. “Det handler om trafiksikkerhed,” afslutter han.
Hos Boosted.dk skriver vi ofte om bilteknologi og sikkerhed. Du kan finde artikler om alt fra avancerede lygtesystemer til de nyeste love. Bl.a. er LED-lys nu tilladt på selv ældre biler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så skriv til os: bj@boosted.dk