Studie fra Greenly sår tvivl om Teslas påstand om 20 millioner tons CO2-sparet. Her får du alle detaljerne.
En ny undersøgelse rejser tvivl om Teslas påstand om at have sparet 20 millioner tons CO2 i 2023. Beregninger viser, at tallet kan være op til 49 % lavere.
Tesla har længe fremhævet sine elbiler som en central løsning til at gøre trafikken mere grøn. Virksomheden påstår, at deres biler i 2023 forhindrede 20 millioner tons CO2 i at nå atmosfæren.
Men ifølge Greenly, en uafhængig aktør inden for CO2-beregninger, er der fejl i Teslas metode. Studiet estimerer, at den reelle besparelse kan være så lav som 10,2 millioner tons.
Tallene i Greenlys rapport bygger på en gentagelse af Teslas egen metode, men med alternative data for brændstofbiler og elproduktion.
Greenly mener, at Tesla overvurderer de udledninger, der ville være sket med brændstofbiler. Samtidig kan Tesla have undervurderet de emissioner, der kommer fra den elektricitet, der driver deres egne biler.
Tesla sammenligner elbilerne med brændstofbiler ved at antage, at hver bil kører 320.000 kilometer over 17 år.
Brændstofbiler vurderes til at udlede 333 gram CO2 per kilometer, mens elbilerne får et lavere tal, baseret på landets elmix.
Greenly argumenterer for, at Teslas vurdering af brændstofbiler er for høj, mens udledningerne fra elnettet undervurderes.
Overdriver Tesla brændstofbilers udledning?
For USA bruger Tesla en faktor på 445 gram CO2 per kilometer, trukket fra forbrugerdata. Det er dog væsentligt højere end de officielle tal fra de amerikanske miljømyndigheder.
I Europa vurderer Tesla emissionsfaktoren til 459 gram, mens britiske myndigheder kun estimerer den til 415 gram.
Fordi metoden er så afhængig af antagelser om brændstofbiler, kan små ændringer give store forskelle. Hvis man for eksempel justerer brændstoffaktorens tal fra 333 til 400 gram, stiger den beregnede besparelse til 14,4 millioner tons.
Dette antyder, at Tesla har valgt en metode, der giver det højest mulige besparelsestal.
Undervurdering af elnettets udledning
Greenly kritiserer også Teslas brug af lave emissionsfaktorer for elektricitet. I USA anvender Tesla en værdi på 116 gram CO2 per kilometer, men Greenly vurderer tallet til at være 78 % højere. Også her kan Tesla have optimeret beregningerne for at opnå et mere imponerende tal.
Tesla anfører, at en del af opladningen sker via solenergi, men forklarer ikke præcist, hvordan de har beregnet effekten af solstrømmen.
Greenly har i deres beregning antaget, at alle Teslas biler er ladet op via elnettet, hvilket giver et mere konservativt resultat.
Konsekvenser for elbilindustrien
Tesla er ikke alene om at markedsføre elbiler som klimavenlige, men sagen rejser spørgsmål om, hvordan industrien beregner CO2-besparelser.
Greenly argumenterer for, at uafhængige analyser er nødvendige for at sikre gennemsigtighed. Uden verificerbare data kan tilliden til elbilernes klimaeffekt være i fare.
Samtidig kan sagen få politiske konsekvenser. Hvis elbilproducenter konsekvent overvurderer deres klimagevinst, kan det føre til strengere reguleringer.
I USA har modstandere af elbilstøtte allerede brugt lignende argumenter til at så tvivl om klimapolitikken. Hvis der opstår tvivl om elbilers faktiske klimaeffekt, kan det svække støtten til sektoren.
Greenly opfordrer nu Tesla og andre producenter til at offentliggøre deres metoder i detaljer. Ifølge Greenly er det muligt at lave gennemsigtige beregninger, der kan verificeres af uafhængige eksperter.
Hvis bilindustrien ikke sikrer mere åbenhed, kan det få alvorlige konsekvenser for offentlighedens tillid til elbiler.
Læs flere artikler efter annoncerne: