Afbalancering
Afbalancering af turboen er en yderst vigtig brik i en velfungerende turbo, og her er der mange måder at gøre det på. Turbo DK gør tingene grundigere end de fleste, og også her er indkøbt noget af det fineste grej på markedet. På billedet her ses den mindste afbalanceringsbænk, som kan rotere turboen op til 10.000 omdrejninger/min. For mange renoveringsfirmaer er dette nok, men Turbo DK bruger den kun til at afbalancere det ‘grove’ på turboen – derefter kommer den over i CIMAT maskinen. Se med herunder.
Den spritnye afbalanceringsmaskine fra CIMAT er toppen indenfor nyeste værktøjer til turboer og kan spoole en turbo op over 200.000 omdrejninger/min. for at afbalancere den gennem hele omdrejningspekteret. Mange nye turboer kører nemlig med SÅ høje omdrejninger. Nogle turboer kører endda baglæns, altså mod uret, og her kan CIMAT maskinen også være med. Turboens kerne spændes her op i bænken og gøres klar til at blive spoolet op.
Efter første test vises her en graf af turboens ubalance og en rød prik indikerer, hvor problemet ligger. Nu handler det om at fjerne lidt materiale på det anviste sted, så næste test forhåbentlig er tættere på en balanceret turbo.
Her slibes en lille smule af møtrikken på kompressorsiden på det præcist anviste sted. Herefter gentages testen, og turboen spooles op til det anviste antal omdrejninger, indtil det perfekte resultat er opnået. Det her er et must, hvis du vil have den perfekte performance og levetid ud af din turbo. Måske forstår du nu bedre, hvorfor en renovering eller opgradering af din turbo koster mere, end du kan købe et gør-det-selv-renoveringssæt til på eBay.com – det er to HELT forskellige resultater.
Bedre end ny
Turbo DK laver renoveringer og opgraderinger af turboer fra 3.600 kr., og her får du altså en turbo retur, som i mange tilfælde er bedre end en helt ny fra en samlebåndsproduktion.
Læs mere og kontakt Turbo DK på deres side www.turbodk.dk
Besøg vores annoncør:
Besøg vores annoncør: