Den er ikke til at komme uden om. Men den obligatoriske fartbegrænser, der skal være i alle nye biler efter 6. juli 2024, er faktisk farlig, mener eksperter.
Siden 6. juli 2024 har fartbegrænseren ‘intelligent speed assistance’ (ISA) været til stede i alle nye biler. Og det er umuligt at slå fra. I hvert fald permanent.
I stedet skal systemet slås fra for hver køretur, hvis ikke bilisten skal advares, så snart bilen kører 1 km/t for stærkt. Men nu advarer eksperter mod systemet.
Ifølge EU skal ISA ellers alene kunne reducere antallet af dødsfald på de europæiske veje med 20 procent og antallet af tilskadekomne med 30 procent.
Men det hele kan ende i meget farlige situationer. Der er nemlig ikke én måde at slå det nye alarmhelvede fra på i alle biler. I stedet begynder bilisterne at lede efter knapper og menuer til at slå alarmen fra, mens de kører. Og det udvikler blot endnu flere farlige situationer på vejene.
LÆS OGSÅ: EU vil forbyde benzinbilen med e-fuel, advarer BMW
Det siger chefredaktøren for det hollandske bilsite Autovisie i et interview til avisen De Telegraaf.
– Mange bilister ønsker at slukke for disse bippende advarselssystemer og så begynder de at lede efter knapperne i alle slags menuer, mens de kører, hvilket er direkte farligt, lyder det.
Hos Tesla har man gjort det nemt at slå den obligatoriske fartbegrænser fra. Det kræver et tryk på hovedskærmen i bilen. Til gengæld skal det tryk laves for hver eneste tur i bilen.
Andre – så som Toyota – kræver, at bilisterne skal sidde og fedte rundt i menuer for at få lov til at slå advarslerne fra. Også her kræver det, at bilisterne går ind i de samme menuer for at slå alarmen fra hver eneste gang bilen startes op.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!