Audi byggede aldrig en RS 6 sedan. I hvert fald ikke af den nuværende C8-generation.
Noget den alligevel findes, skyldes det den gale, tyske tuner Ado X Performance. Bilen var blandt andet udstillet på Essen Motor Show sidste år, her fik vi selv syn for sagen.
Men nu ved vi lidt mere, om hvad der ligger under hjelmen. Bilen er – som de fleste nok kan regne ud – bygget på A6. Den findes nemlig som sedan i C8-generationen.
Til gengæld er ALT mekanikken fra en RS 6 Avant flytte med over. Mekanisk er der kun brugt RS 6-dele. Kabinen er faktisk også hentet fra en RS 6.
Men ‘bare’ fordi alt mekanikken er hentet fra RS 6’eren, betyder det ikke, at vi har med RS 6-hestekræfter at gøre. Nej, der er mange flere. Og så en god del mere end de 630 hestekræfter i den mest potente RS 6 Performance.
LÆS OGSÅ: Trafikforsker ikke i tvivl: “Turen over Storebælt ER en skjult skat”
Med Stage 3-optimering og Wagner-intercooler, nyt udstødningssystem samt ny indsugning er der hele 854 hestekræfter at give af.
Tilbage i december sidste år lod vi os fortælle, at den største udfordring ved projektet var at finde var at flytte skærmene fra Avant-modellen med over på sedanen.
LÆS OGSÅ: Dokumenter afslører: “Tesla er i alvorlige problemer”
Efter et par runder om bilen, var vi da også nødt til lige at bruge lidt mobildata på Audis hjemmeside. Bare lige for at blive 100 procent sikre. Der findes ikke en RS 6 C8 sedan. Altså andre end custom-byggede sag, vi stod og kiggede på.
Audi har faktisk bygget RS 6 som sedan. Det skete senest med den anden generation, der også havde 5-liters V10-motor. Om karosseriformen vender tilbage er svært at sige. Men det er næppe sandsynligt. For RS 6’eren er på vej på pension.
Inden vi når så langt, tyder meget dog på. at fabrikken i Ingolstadt har mindst én special-udgave i tankerne.
– Vi kan bygge noget mere ekstremt, fortalte chefen for Audi Sport Sebastian Grams til Autocar tilbage i januar.