Modellen kører dog videre på licens i Kina.
Insigniaen er det sidste rest General Motors, som Opel slæber rundt på i dag. Men nu er det slut. I hvert fald på det europæiske fastland – den sidste Insignia til det europæiske marked bliver produceret inden udgangen af 2022. I USA, hvor bilen blev solgt som Buick Regal, blev den trukket fra samlebåndene allerede i 2020. Mens briterne stoppede med at samle Vauxhall Insignia sidste år.
Opel tager modellen af programmet, fordi motorerne ikke længere kan leve op til EU’s emissionsstandarder. Det bekræfter en talsmand for mærket over for Business Insider.
Helt slut fra Opel er det dog ikke, bekræfter talsmanden. Insignia får en afløser. Hvilket er helt i tråd med Opels planer om kun at producere elbiler allerede i 2028.
Helt så længe skal Opel-kunderne ikke vente på en ny Insignia-lignende bil. Den forventes at blive præsenteret mellem 2024 og 2025. Opel er altså i fuld gang med udviklingsarbejdet, hvilket talsmanden også bekræfter. Det er bare ikke sikkert, det bliver en stationcar igen.
I stedet er det sandsynligt, at den nye ‘Insignia’ vil ligne den nyligt lancerede Peugeot 408 og/eller Citroen C5X. Begge biler er en blanding af fastbacks og crossovere.
Da det gik bedst, havde den 325 hk
Den mest potente Insgina var A-modellen, der kunne fås med 2,8-liters V6-motor og 325 hestekræfter. Den gav tyskerne tilnavnet OPC for Opel Performance Center. Både Corsa og Astra-modellen har også haft OPC-udgaver i programmet.
Insignia er fra en tid, før Opel blev en del af PSA-koncernen og side Stellantis. Udover SUV Crossland – som også bygges på en General Motors-platform – er stationcaren da også den eneste model, som Opel ikke har en hybrid-udgave af. Og det bliver det altså heller ikke til.
Der er ingen meldinger. om hvornår licensproduktion af Insignia i Shanghai, Kina, stopper.