Afskedigelserne skal ske på fabrikker i Tyskland gennem pensioneringer og godtgørelser.
Opel har fortalt 1.000 af sine ansatte i Tyskland, at der ikke længere er brug for dem. Det skriver mediet Handelsblatt.
De udpegede ansatte vil således være fortid hos bilproducenten inden nytår. Fyringerne skal via tidlige tilbagetrækningerne fra arbejdsmarkedet, pensioneringerne og fratrædelsesgodtgørelser.
For nu kalder Opel selv den planlagte fyringsrunde for frivillig. Årsagen er dog ikke så fremmede. Som så mange andre i bilindustrien er det tyske mærke ramt af eftervirkninger af coronapandemien, krigen i Ukraine og den massive mangel på vare og energi.
Fyringerne i Tyskland ændrer dog ikke på, at Opel senest i 2028 vil have produceret sin sidste bil med forbrændingsmotor. Skiftet til strøm betyder blandt andet, at man genopliver Manta-navnet. Der er dog ikke meget, der tyder på, at konceptbilen GSe bliver til noget.
I stedet har Opel tænkt sig at bruge navnet på en kommende SUV som altså kører på strøm.