Mens andre bilmærker står i kø for at opgive løfter om elbiler, tror Opel stadig på, at biltypen er den eneste rigtige løsning.
Opel tror fortsat på, at der ikke er nogen vej uden om elbilen. Faktisk er der ingen anden løsning på fremtiden i bilindustrien, mener mærket.
Det skriver Automotive News.
I et interview med mediet fortæller Opels administrerende direktør Florian Huettl, at han stadig tror på, at fremtiden for mærkets biler er helt elektrisk. Forstået på den måde at Opels modelprogram kun skal bestå af elbiler.
I modsætning til mange af sine chefkolleger hos konkurrenterne nægter Florian Huettl at skrue ned for tempoet med elbilerne. Også selvom han egentlig står i spidsen for et mærke, der kun er én del af Stellantis-koncernen.
LÆS OGSÅ: Italien vil ophæve EU-forbud mod fossilbiler fra 2035
Vel at mærke en koncern, hvor den absolut øverste chef er klar til at skifte mening om elbiler, hvis folkestemningen og det politiske klima bevæger sig i den retning.
– Vi mener, at elbiler, af grunde vi alle kender, bare er bedre: accelerationen, smidigheden, fraværet af støj og evnen til at køre uden brug af fossilt brændstof, siger Florian Huettl.
Huettl fastholder desuden, at elbilerne er den eneste vej mod CO2-neutralitet. I hvert fald for de helt store bilproducenter. Noget moderkoncernen Stellantis har som mål at være senest i 2038.
Opel-chefen er heller ikke meget for hybridbilerne, selvom hans eget bilmærke har dem på programmet. Han kalder dem en vigtig ‘overgangsløsning’.
– Hver eneste nye personbilsmodel efter Frontera og Grandland vil kun blive udbudt som elbiler, lyder det.
Opel, der i Danmark kun lige kan snige sig med i top 20 på salgslisterne over nye biler, leverede på verdensplan 670.000 biler i 2023. 90.000 af dem var rene elbiler. Det er 15 procent flere end i 2022. Men der er langt op til 100 procent som allerede skal være en realitet i 2028.
Den samme optimisme er svær at få øje på hos de andre bilmærker. Ford har for kort tid siden meddelt, at man alligevel ikke kun vil sælge elbiler i Europa i 2030. Mercedes siger det samme, og hos Volkswagen tror man heller ikke længere på idéen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!