Mange af bilerne er så nye, at de stadig er på programmet ude hos forhandlerne. Alligevel er de endt som affald hos ophuggeren ‚EV Breakers‛.
Et større parti defekte elbiler er for nylig blevet opkøbt af den engelske autoophugger EV Breakers. Indkøbet omfatter en hel trailer fyldt med defekte elbiler.
Blandt bilerne findes to Tesla Model Y, to Nissan Leaf, en Toyota bZ4X, en Nissan Ariya, en Opel Corsa og en Opel Mokka.
Og selvom det kan synes som penge, der er smidt direkte ud af vinduet, er der ifølge englænderne en mening med galskaben.
Bilerne skal nemlig splittes ad for at se, hvilke dele der kan bruges for at holde andre elbiler kørende på vejene.
– Nu er det tid til at se, hvad vi har købt, lyder det fra en medarbejder hos EV Breakers.
De mange elbiler ser sørgelige ud. I hvert fald tyder meget på, at de har omfattende skader. Alligevel håber EV Breakers-folkene, at de har købt sig til mange gode dele.
En af udfordringerne på markedet for elbiler er adgangen til reservedele. Mange elbilmodeller er relativt nye, hvilket kan gøre det besværligt for ejere at finde reservedele. Altså hvis ikke de vil betale enorme summer.
Men problemet rammer ikke kun teknikken i elbiler. For nylig kunne et forsikringsselskab fortælle, at de var blevet bedt om at betale 600.000 kroner for noget så simpelt som et bagsæde. Læs mere om det her.
Og det er her, EV Breakers mener, at opkøb som deres giver mening.
Medarbejderne hos EV Breakers anvender en gaffeltruck til at få elbilernes af traileren. Efterfølgende bliver bilerne vasket og fotograferet som dokumentation.
– Vi vil beholde så mange dele som muligt for at holde andre biler på vejene, forklarer en af medarbejderne.
Der er en forventning om, at visse reservedele vil være mere udbredte end andre. Eksempelvis er Nissan Leaf og Opel Corsa to elbilmodeller, hvor reservedele generelt er lettere tilgængelige.
Til gengæld forventer englænderne, at de vil kunne hente mere på delene til en Nissan Ariya, da modellen er mindre udbredt.
– Mange af bilerne er nye, og derfor er der ekstra brug for delene, siger en medarbejder hos ophuggeren.
Hvor meget af bilerne, der kan genanvendes som reservedele i andre biler, er dog stadig et åbent spørgsmål.
Læs flere artikler efter annoncerne: