De samme partier som fredag eftermiddag hรฆvde bilafgifterne generelt i Danmark, er blevet enige om at afskaffe det originalitetskrav, som veteranbiler indtil nu har vรฆret underlagt.
I dag fredag den 4. december 2020 kunne Skatteminister Morten Bรธdskov pรฅ finansministeriets hovedtrappe offentliggรธre en ny aftale om registreringsafgiften og den grรธnne afgift pรฅ biler i Danmark โ den sรฅkaldte โbilpakkeโ.
Med budskabet om en grรธnnere transportfremtid fรธlger en tekst, der fรธlger dog en god nyhed for bilparkens historiske kรธretรธjer, veteranerne.
I aftaleteksten fremgรฅr det nemlig, at โafskaffelse af originalitetskravet vil medfรธre, at ogsรฅ kรธretรธjer รฆldre end 35 รฅr, der er ombygget eller sat i stand med fx nyere uoriginale dele, vil skulle beskattes efter de lempelige afgiftsregler for veterankรธretรธjer.โ
Brรฆndstoftillรฆgget afskaffes ogsรฅ
Faktisk er originalitetskravet ikke det eneste der afskaffes. Aftalepartierne er ogsรฅ enige om at fjerne det der kaldes brรฆndstoftillรฆgget. โ
Det betyder at man ved import af et veterankรธretรธj alene skal betale registreringsafgift og ikke CO2 tillรฆgget oven i, det skriver Motorhistorisk Samrรฅd i en pressemeddelse.
For at finansiere to sรฅ markante รฆndringer for veterankรธretรธjerne har man besluttet at hรฆve afgiftsgrundlaget. Det vil man gรธre ved at hรฆve det lempelige loft fra 40 pct. til 75 pct.
Det vil betyde, at de dyreste og nyeste veterankรธretรธjer fรฅr et hรธjere afgiftsgrundlag, end de รฆldste og billigste. Det er den helt rigtige lรธsning set med de motorhistoriske briller.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: