Omstillingen til elbiler kan ende med at gøre mere skade end gavn i Europa. Især fordi den nuværende kurs gør EU mere afhængig af Kina, advarer EU’s Revisionsret.
EU vil tvinge transportsektoren til at reducere CO2-udledningen ganske drastisk. Derfor skal unionens bilister bl.a. forbydes at købe andet end nye elbiler fra 2035.
Men overgangen til elbiler kan vise sig at gøre større skade end gavn, lyder det nu advarende fra EU’s egne revisorer – den såkaldte Revisionsret.
Den Europæiske Revisionsret ECA er dog bekymret for, at det sender unionen endnu mere i armene på bl.a. kineserne, end det er tilfældet i dag.
Det oplyses i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Skoda trodser forbud – vil bygge benzinbiler efter 2035
Bl.a. fordi batteriproduktionen, i hvert fald når det kommer til dem i elbiler, er meget lille i EU. Især når man sammenligner med produktionen af batterier i Kina.
Denne ulighed lægger yderligere pres på den europæiske bilindustri, som på nuværende tidspunkt beskæftiger op mod 3 millioner mennesker.
Det er dog ikke, fordi alternativerne til elbilen er meget bedre. Snarere tværtimod, viser Den Europæiske Revisionsrets gennemgang.
Produktionen af biobrændstoffer virker ikke i stor skala, mener revisorerne. Og det syntetiske benzin – det såkaldte e-fuel – er alt for dyrt.
– Da biobrændstoffer ikke er tilgængelige i store mængder, kan de ikke være et pålideligt og troværdigt alternativ til vores biler, siger medlem af revisionsretten Nikolaos Milionis.
I øvrigt hæfter Den Europæiske Revisionsret sig ved, at udledningen fra biler næsten ikke er faldet i niveau. Det skyldes ganske enkelt, at der er kommet flere biler på vejene.
Der er desuden ikke fart nok på opstillingen af ladestandere, til at infrastrukturen kan følge med antallet af elbiler, som i disse dage triller ud på de europæiske veje.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!