Selvom der sรฆlges stadig fรฆrre biler med tre pedaler, sรฅ kommer kรธberne alligevel bag pรฅ markedet.
Biler med manuelt gear er en dรธende racer. Nรฅr geartypen ikke er helt dรธd endnu, skyldes det isรฆr, at kundegrundlaget stadig findes. Men hvem kรธberne er, overrasker nu alligevel bilindustrien.
LรS OGSร : EU vil tage fรธrerretten HELT fra disse bilister
For udover de vanlige entusiaster er det isรฆr unge bilister mellem 18 og 45 รฅr, som kรธber helt nye biler med manuelt gear. Altsรฅ hos de mรฆrker hvor det stadig kan lade sig gรธre. Det skriver Wall Street Journal pรฅ baggrund af en ny forbrugerundersรธgelse blandt bilister i USA.
Undersรธgelsen, som J.D Power stรฅr bag, viser, at antallet af bilmodeller med manuelt gear faldet fra 69 i 2019 til bare 43 i 2023. Men fra et mรฆrke som Cadillac lyder det, at andelen af kunder, der kรธber biler med manuelt gear, er โhรธjere end forventetโ.
Porsche: En 911 vil altid kunne fรฅs sรฅdan
Og hos Acura, der er Hondas luksusmรฆrke i USA, er en ud af hver fjerde nye Integra udstyret med manuelt gear. Faktisk har antallet af biler med manuelt gear vรฆret helt oppe pรฅ 70 procent.
Og det selvom flere og flere bilmรฆrker har et stรธrre fokus pรฅ elbiler, hvor det manuelle gear slet ikke er relevant, er de tre pedaler mรฅske ikke pรฅ vej ud i samme tempo, som man skulle tro.
Hos Porsche og Mazda har man for lรฆngst sagt, at modellerne 911 og MX-5 โaltid vil kunne fรฅs med forbrรฆndingsmotorโ. Hvilket betyder, at det manuelle gear aldrig forsvinder helt. Hรธjst sandsynligโฆ
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk