Krigen i Ukraine har enorme menneskelige konsekvenser, men rammer også industrien over hele verden – ikke mindst bilproduktionen.
Ruslands invasion af Ukraine har sendt utallige mennesker på flugt og kostet menneskeliv. Men krigen har også meget store økonomiske konsekvenser, der rækker langt ud over de to landes grænser. Gaspriserne er eksploderet, og det rammer autolakerere, mens forsyningskrisen, der har plaget autobranchen siden coronapandemiens udbrud, nu kommer til at strække sig endnu længere.
Udbuddet af reservedele styrtdykker, og prisen stiger tilsvarende, mens energimangel rammer forsyningskæden på alle led.
AutoBranchen Danmark har samlet en opgørelse over, hvordan de forskellige bilmærker bliver ramt af krigen. Listen bygger på informationer fra AutoBranchen Danmarks europæiske søsterorganisation CECRA og omtale i internationale medier. Det skriver Bil Magasinet.
Sådan rammes mærkerne:
Aston Martin: Har sat salg af biler til Rusland på pause.
Audi: Skærer ned i produktionen på flere fabrikker pga. mangel på reservedele affødt af krigen i Ukraine.
BMW: Har stoppet produktionen af både BMW og Mini på flere fabrikker rundt om i Europa, fordi der er mangel på reservedele. De stopper også deres lokale produktion i Rusland og eksport til det russiske marked.
General Motors: Har suspenderet dele af forretningen i Rusland og vil stoppe al eksport til landet.
Honda: Besluttede allerede i 2020 at stoppe eksport af biler og motorcykler til Rusland.
Hyundai: Har midlertidigt stoppet bilproduktion på deres fabrik i Skt. Petersborg. Dette skyldes mangel på mikrochips.
Jaguar Land Rover: Sætter levering af biler til Rusland på pause, da sanktionerne gør det mere besværligt at sælge biler.
Mercedes-Benz: Daimler Truck-afdelingen har midlertidigt stoppet deres aktiviteter i Rusland. Mercedes har annonceret, at de nedskalerer produktionen på fabrikker i Tyskland som følge af reservedelsmangel.
Nissan: Har stoppet eksport til Rusland og forventer stop i produktionen pga. mangel på reservedele.
Porsche: Har stoppet produktionen på deres fabrik i Leipzig, men fortsætter på fabrikken i Zuffenhausen.
Renault: Ejer den russiske producent Avtovaz, der har haft stoppet produktionen på en fabrik i Togliatti pga. mangel på reservedele. Renault har også haft lukket en fabrik i Moskva. Rusland er Renaults næststørste marked og krigen har medført, at Renault har mistet en fjerdedel af sin værdi på aktiemarkedet.
Skoda: Vil reducere bilproduktionen på grund af reservedelsmangel. Det betyder færre leverancer af elbilen Enyaq. Skoda får mange leverancer fra producenter i det vestlige Ukraine.
Stellantis-koncernen: Afventer de politiske udmeldinger og om sanktionerne bliver skrappere. Stellantis har en fabrik med Mitsubishi i den russiske by Kaluga, som vil fortsætte indtil videre.
Volkswagen: Har haft lukket to tyske fabrikker, der producerer elbiler for VW, Audi og Cupra. Volkswagen har også stoppet eksport til Rusland.
Volvo: Har stoppet billeveringer til Rusland.
Toyota: Blev ramt af cyberangreb, der betød, at 13.000 færre biler blev produceret. Toyota har ikke givet Rusland skylden for angrebet, men det skete kort efter, at Japan annoncerede, at de ville bakke op om sanktioner mod Rusland.