Det er frygten for, at omkostningerne stiger med 20 procent, der får Midttrafik til at åbne for dieselbusser.
Det skulle egentlig have været 57 nye elektriske busser, der håndterede den offentlige transport i Horsens og Hedested kommuner.
Men nu åbner det Midttrafik, der står bag den kollektive trafik i området, for, at opgaven også kan klares af dieselbusser.
Det skriver Midttrafik i en pressemeddelse.
Det er de høje omkostninger, der vil være forbundet med et skifte til elektriske busser, der nu gør, at udbuddet også åbnes for dieselbusser.
LÆS OGSÅ: Professorer vil have nyt forbud: “Ingen bil må kunne køre over 40 km/t i Danmark”
Helt konkret frygter Midttrafik, at omkostningerne – hvis der kun er elektriske busser i flåden – vil stige med op til 20 procent.
Dog sætter Midttrafik en begrænsning i udbudet. En begrænsning der betyder, at dieselbusser kun vil kunne gælde kontrakter for fire år. Mens de elektriske alternativer kan køre på 10 år lange kontrakter.
– Regionen arbejder lige nu i en række projekter med at gentænke den kollektive trafik, så vi i fremtiden kan tilbyde borgerne både effektive, billige og grønne mobilitetsløsninger.
– Det kræver blandt andet, at vi holder skarpt øje med økonomien, for uanset om de kører på el eller diesel, så er busser altså kun bæredygtige, hvis der er passagerer med i dem, lyder det fra regionsrådsformand, Anders Kühnau (S).