Annonce:

På denne dag forbyder EU fossilbilen

Med 339 stemme for og bare 249 stemmer imod et forbud mod fossilbiler forventes det at blive en formalitet, når EU skal vedtage et forbud mod nye benzin- og dieselbiler.

Annonce:

Det er ikke længere et spørgsmål, om vi alle skal køre i elbiler – fra 2035 kan du ikke længere købe en ny bil med forbrændingsmotor.

Onsdag vedtog EU-parlamentet en lov, der forbyder salg af biler med forbrændingsmotor fra 2035. Loven slår fast, at alle personbiler skal være nul-emmisions biler fra da af. Det vil sige, at de skal køre på strøm enten fra batterier eller brint.

EU-kommissionen har fremsat det oprindelige forslag som onsdag blev vedtaget af EU-parlamentet med stemmerne 339 for og 249 imod (24 afstod fra at stemme). Den 28. juni skal forslaget godkendes på EU-ministermøde, men det ventes at være en formsag.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Med andre ord ligger det fast, din nye bil bliver en elbil fra 2035. Det skriver Bil Magasinet.

Også konvertering til el
De præcise regler er ikke lagt fast endnu, men de overordnede mål ligger ret fast, og der er umiddelbart ingen kattelemme, der gør det muligt at sælge fossilbiler i mindre grad eller i bestemte sammenhænge.

Et ændringsforslag om, at det fortsat skulle være muligt at sælge 10 pct. fossilbiler i en årrække efter 2035 blev nedstemt.


Forslaget gælder kun salget af nye biler, men i forslaget omtales det, at der skal skabes incitamenter til, at fremskynde udskiftningen af den eksisterende, fossile bilpark, og til at understøtte konvertering af den fossile bilpark til eldrift, altså ombygning af benzin- og diesel-biler til eldrift.

Ensidig fokusering på el
Som det fremgår af afstemningsresultatet, var der ikke ubetinget opbakning til forslaget. Blandt kritikerne fremhæves det, at lovforslaget binder EU til udvikling af én bestemt teknologi i forhold til reduktion af vor CO2-udledning, hvilket hæmmer udviklingen af andre teknologier, som potentielt kunne være mere effektive i forhold til det overordnede mål om reduktion af CO2-udledningen.

– Den ensidige fokusering på el-biler kan også give udfordringer i forhold til råstoffer, påpeger direktør i Autobranchen Danmark Gitte Seeberg:

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Enkelte partier i Danmark har talt om et forbud allerede fra 2025 og den danske regering har foreslået fra 2030 sammen med flere andre EU-lande. I det lys giver 2035 autobranchen god tid til at omstille sig.”

Hvad med de fattige?
– Jeg er til gengæld bekymret for, om vi kan skaffe nok grønne biler. Der er mangel på de sjældne metaller til batterier og dermed kan det skabe udfordringer for produktionen, når et helt kontinents bilpark skal ændres så markant,” siger Gitte Seeberg i en pressemeddelelse, i hvilken hun påpeger et andet problem:

– Det er afgørende for, at forbrugerne og virksomheder kan se sig selv i denne plan, at der er et fintmasket net med grøn strøm og brint til bilerne, siger hun.

Responsiv Iframe

– Jeg tror dog at det her forslag kommer til at give problemer med de mindre velstående dele af EU. I lande som Rumænien og Bulgarien vil der skulle meget store investeringer til, før man har et sådant netværk af ladestandere, og befolkningen reelt vil kunne få deres transportbehov dækket af en elbi, siger Gitte Seeberg

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også