Og det er der egentlig en meget simpelt forklaring på.
Der skal bare bygges 99 Pagani Utopia. De får alle sammen 6-liters V12-motor, 864 hestekræfter og 1.100 Nm. Imponerende tal. Men det kunne have været endnu vildere. Det afslører mærkets grundlægger Horacio Pagani i et interview med Top Gear.
For den AMG-udviklede V12’er var ikke den eneste Mercedes-mulighed, Pagani havde, da man skulle finde en motor til Utopia. Den 4-liters V8-motor med dobbelte turboer og hybrid-teknologi var også noget, italienerne overvejede.
Men det ville have kostet på vægten. Og udsigten til en tungere bil var i sidste ende det, der fik Pagani til at sige nej til flere hestekræfter. Det selvom der faktisk var planer mod vanvittige 1.000 hestekræfter.
Det ville dog også have betydet, at Pagani måtte ofre baghjulstræk for træk på alle fire. Og heller ikke det, ville Horacio Pagani høre tale om.
Det hele handler om fem sekunder
Moderne biler taget i betragtning er Pagani da også endt med en fjerlet bil på bare 1.280 kilo. Horacio Pagani løfter i interviewet med Top Gear ikke sløret for, hvor meget tungere V8’eren ville have gjort Utopia.
Men det står klart, at de færre cylindre sammenholdt med de ekstra kilo ville have lagt mindst 5 sekunder til bilens omgangstid rundt på verdens måske nok mest berømte racerbane – Nürburgringens nordsløjfe.
Noget andet er, at AMG-V8’eren, som den ligger i AMG GT 63 S E Performance, udelukkende kan kobles til en ni-trins automatgearkasse. Et af Utopias fortrin er helt modsatte – nemlig en syvtrins manuel sag. Den kommer dog først efter udgaven med 7-trins dobbeltkobling.