SPEC-LISTEN – HVA’ KAN DEN?
BMW E30 TOURING – DIESEL
Motor: M51D25 fra BMW E34 525tds • fødepumpe i tanken fra BMW E36 325tds • køler fra BMW 324td med aircon • intercooler fra BMW E36 325tds • KCR-dieselpower tuningsboks • wastegate skruet i bund • M57D30 fra BMW E39 er indkøbt, kommer i bilen til vinter, chippet med upgrade turbo og større dyser • udstødning er BMW E30 324td mellempotte og Scorpion STW bagpotte fra E30 325i.
Gearkasse: Fra M51D25 • bagtøj med spær • Gearing 2.65:1 fra BMW E34 525tds • forreste kardandel fra BMW E36 328i • Den nye motor får 6-trins manuel M47D20 fra BMW E90.
Undervogn: FK König Sport højde- og hårdhedsjusterbar gevindundervogn • Powerflexbøsninger i forreste bærearme, bagbro, bagtøjsophæng • justerbare K-MAC poly-bøsninger i bageste svingarme (camber og toe) • justerbare K-MAC tårnlejer i for • stop på svingarme lavet om for mindre vandring • justerbare Eibach krængnings-stabilisatorer for og bag med poly bøsninger • renoveret og modificeret tandstang fra E36 for større udveksling, kortet op for mindre udslag • alt andet er skifte til nyt standard • bunden af bilen har været helt skraldet af lige som resten af karrossen.
Bremser: Standard 260x22mm ventilerede skiver for og 258×10 bag • 296mm Alpina bremser kommer på over vinteren.
Karosseri: Vandrette kant i alle skærmkanter banket op • forskærme banket 5 mm ud • bagskærme banket 12 mm ud i hver side på den skrå del for at beholde den lodrette kant og det originale look • hjemmelavet M-technic gravering i dørhåndtag • originalt M-Tech2 skørtesæt • originalt M-Tech2 bagklapsspoiler • sorte Hella forlygter med DE-linser • røgfarvede baglygter fra MHV • Mørke glas i forblink • mørke sideblink • hjemmelavet læbe / sværd under frontspoiler • originale M-Technic indstigningslister • bagrudevisker fjernet • alt har været adskilt på karrossen, så kun antennekabel og håndbremsegreb var tilbage.
Kabine: M-technic sporstsæder i sort læder med brune syninger, så det passer til bilens farve • perforeret læder på siddeflade og i bunden af ryggen • dørsider i sort læder med brune syninger • bagagerummet er også betrukket i sort læder med brune syninger, samt “JGS-custom” logo fremhævet i bunden med ”Jenne gu’er sager!” broderet over • BMW Nardi Blackline rat, ombetukket i samme læder og med samme tråd som resten af kabinen • sort alcanara-himmel med E46 coupe loftlys • M-tech2 lædergearknop med lys, med integreret manchet • M-alupedaler • Titanium-look ringe i instrument • Dynamat isolering i hele bunden • sæder, dørsider og rat er lavet ved Brande Autosadelmageri.
ICE: JVC KD-R621 headunit • 1 stk. Alpine MRV-F450 forstærker (v12) • 1 stk. Alpine MRV-F540 forstærker (v12) • 2-Farads kondensator • 10” Alpine SWX-1043D Type X • Canton QS 2.130 titanium komponentsæt for og bag • 1 stk. C-Quence Phonokabel 2-kanals 5m• 1stk C-Quence Phonokabel 4-kanals 5m • 2 stk. originale BMW usb-stik.
Lak: Hjemmeblanding fra en BMW 1-Serie
Præstationer: HK og Nm er ikke målt • Topfart er 215 km/t
HVEM ER DENNIS?
E30-gutten arbejder lige nu som montør ved Siemens Wind Power. Men han er udlært karosseribygger ved Holme Lastbiler, og igennem den uddannelse og videre arbejde har han lært en masse forskellige teknikker og at arbejde med forskellige materialer – noget nær perfekt baggrund for en seriøs bilbygger, og Dennis kan da stort set lave alting selv.
Faktisk har han også lakeret bilen sammen med en maler-kammerat. Den skulle jo bare bruges som hverdagsbil – inden det tog overhånd og den sætning har vi hørt mere end én gang. Dennis har haft 14 E30’ere, men lige nu kun den brune og en BMW E21, han går og bygger lidt på.
HVORFOR EN DIESEL?-
– Det er sgu da fordi, alle andre bygger benzinere. Det er jo også derfor, at jeg har valgt en Touring. Alle andre bygger coupéer. Det skal være anderledes.“
HAR DU FORTRUDT NOGET?
– Ja, at jeg havde lavet et startbudget på 35.000 kroner. Det har jeg nok snart rundet fem gange. Så skal man hellere bare bygge bil og lade være med at bekymre sig om den slags bagateller.
De fede håndtag er hjemmelavede, og Dennis måtte købe 12 originale håndtag før han fik lavet fire, der var helt ens
Næste projekt – motor fra 530d.
Bagpotten er oprindelig til en 325i, men lyder fint på en diesel
Røgfarvede baglygter fra MHW er vel et must på en stylet, brun BMW?
Bagsædet er stilet, men lur også lige loftet. Sort himmel i alcantara.
Det ser super godt ud med de mange syninger. Og der er en mening med dem, da Dennis ville bryde den firkantede kabine. For-stolene er fra E30 Sport.
Rattet er ombetrukket i samme læder og med samme syninger.
Modigt at vælge en så atypisk løsning med de brune syninger, men det virker.
Anlægget syner ikke af meget, men der er brugt, gode enheder.
Det strammer lidt. 235 på 10” fælg