Der er ikke meget GTi – eller Gran Turismo Injektion – over elbiler. Alligevel bekræfter Peugeot nu, at betegnelsen skal bruges på elbiler.
Så snart som det overhovedet er muligt, vil Peugeot have en e-208 GTi på markedet.
Det bekræfter Peugeots nye administrerende direktør Alain Favey. Dermed vil franskmændene genoplive GTi-mærket, som ellers forsvandt med 308’eren i 2021.
Det skriver Autocar.
Overfor pressen bekræftede Alain Favey, at man begynder med den lille e-208, før man tager skridtet videre med andre modeller.
Det handler om at lytte til feedback, siger det franske mærke nu.
– Vi kommer helt sikkert til at lytte til jeres (journalisternes, red.) feedback, men også hvad kunderne mener og siger.
At Peugeot nu bekræfter, at GTi-modellerne gør comeback, kommer bare én måned efter at Favey sagde, at han ville overveje netop det som en af sine første opgaver i spidsen for Peugeot.
Franskmændene skal dog ikke opfinde noget helt nyt. I stedet vil man efter alt at dømme bruge præcis den samme teknik, som Fiat i forvejen bruger i den nye Abarth 600e.
En bil der i forvejen er baseret på e-CMP-platformen, som også den almindelige e-208 bygges på. Den italienske udgave har 240 hestekræfter, vejer 1.625 og når fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder.
Så der er altså ikke ligefrem tale om nogen raket i lommeformat, som GTi-bilerne ellers altid har været kendt for.
Læs flere artikler efter annoncerne: