Peugeot siger, at den nye e-3008 ‘kun’ skal lades op to gange for at kunne køre 1.000 kilometer. Det svarer til benzin- og dieselbilerne, siger de.
Peugeot e-3008 har for nylig gennemført en køretur på 1.000 kilometer mellem Paris og Nice.
Mærket siger, at bilen ‘kun’ skulle oplades to gange undervejs. Og at man dermed har sat en ny standard for elbilers rækkevidde.
Peugeot præsenterede den nye e-3008 i september. Den er udstyret med et batteri på 96,9 kWh, der giver en WLTP-rækkevidde på 700 kilometer.
Det skriver Peugeot i en pressemeddelelse.
Men en Google Maps-søgning viser, at afstanden mellem Paris og Nice afhængigt af ruten er mellem 938 og 1.019 kilometer.
LÆS OGSÅ: Træder i kraft 1. januar – her er de nye kørekort-regler
Stellantis-koncernen, der ejer Peugeot, vil ikke ud med detajer om den specifikke rute. Men man oplyser, at turen var cirka 1.000 kilometer lang.
Stellantis tilføjer, at “turen blev kørt med en hastighed op til motorvejsfart på 130 km/t i 20 graders varme.”
Peugeot har ikke oplyst gennemsnitshastigheden for turen eller hvor lang tid e-3008 brugte på opladning undervejs.
Stellantis hævder, at biler bygget på STLA Medium-platformen, som e-3008 er, har en ydeevne, der er “sammenlignelig med biler med forbrændingsmotor”. Altså når chaufføren både holder pause for at strække ben og tanke.
Der findes dog mange biler med forbrændingsmotor, der kan køre hele turen fra Paris til Nice uden at skulle tanke undervejs. Eksempelvis klarer den nyeste Mercedes-Benz E 220 d nemt 1.000 kilometer på en tankfuld diesel.
Selvom e-3008’erens rækkevidde er på niveau med andre elbiler, især hvis man tager kinesernes rækkevidde-opgørelser for gode vare, er det værd at bemærke, at turen mellem Paris og Nice krævede to ladestop.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!