Den franske fabrik vil ovenikøbet også sælge de restaurerede biler – og man begynder med en ægte klassiker, 205 GTi.
I dag er der ikke mange 205 GTi tilbage på vejene. De fleste er enten rådnet op eller krøllet om nogle træer. Men Peugeot, der fylder 210 år i 2020, ser stadig potientiale i hothatch’en.
Derfor har fabrikken påbegyndt et restaureringsprogram. Og den første model, man tager under kærlig behandling, er 205 GTi, som første gang trillede af samlebåndet med en 1,6-liters motor med 105 hestekræfter. Det var helt tilbage i 1984.
Peugeot er allerede gået i gang med at genopbygge det første eksemplarer på Musée de l’Aventure Peugeot, der er tilknyttet Sochaux-fabrikken i Frankrig. Det er planen, at de første biler forlader fabrikken i begyndelsen 2021.
LÆS OGSÅ: HVAD?! Toyota Prius ydmyger mægtig Challenger Demon
Vil 3D-printe nye dele
Det hele kan lade sig gøre, fordi Peugeot i løbet af de sidste syv år har samlet et hav af reservedele, som man altså nu blandt andet vil bruge på at puste nyt liv i gamle GTi-modeller. Desuden har fabrikken bedt underleverandører om at genstarte produktionen af de dele, som Peugeot ikke selv har kunnet skaffe.
Kan det ikke lade sig gøre, har Peugeot dog en plan. Man vil ganske enkelt 3D-printe sig frem til de manglende dele, lyder forklaringen.
Få din egen GTi tilbage i topstand
Peugeot tilbyder også 205 GTi-ejere at restaurere deres bil. Der er dog ét meget klart krav. Bilerne må ikke være lig. Forstået på den måde at du altså ikke kan dukke op i Frankrig med bunke rust og forvente, at fabrikken fikser den.
Det og ja så selvfølgelig at du betaler for det.
Peugeot er ikke de første, som på den ene eller anden måde vælger at genstarte produktionen af dele til ældre modeller. Nissan og Toyota har allerede meldt sig i koret af bilfabrikker, der kan se en forretningside i genproduktionen af dele til udgåede modeller.